Forskaroro över vägnätet
De statliga vägarna har blivit jämnare och mindre spåriga. Men samtidigt uppkommer andra problem: sprickor och hål uppstår snabbare och vägarna bryts ned fortare genom den ökade tunga trafiken. Detta framgår av den rapport om tillståndet på de statliga belagda vägarna som Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) presenterade idag. Rapporten bekräftar Vägverkets uppfattning att tillståndet på vägnätet inte enbart kan beskrivas med hjälp av vägytemätningar. Sprickbildning, stensläpp, slaghål, bärighet m m är också viktiga delar i en tillståndsbeskrivning. - Rapporten betonar även att vägarna bryts ned genom den ökade tunga trafiken, ett problem som Vägverket också framfört. Däremot behandlar rapporten inte de problem som finns på grusvägnätet. Grusvägnätet utgör ca 20 procent av vägnätet, säger enVTI är en viktig part i kunskapsutvecklingen och utför redan idag på Vägverkets uppdrag en betydande forskningsinsats bland annat för att förbättra möjligheterna att beskriva tillståndet på vägarna och effekterna av detta. - Vägverkets bedömning av det eftersläpande underhållsbehovet, ca 13 - 14 miljarder kronor, grundar sig på vägytemätningar kompletterade med inventeringar och besiktningar och det kunnande om vägnätet och vägsituationen som finns regionalt och