Välutbildade prioriteras i förarprovskön
Vägverket inleder den 1 december ytterligare ett försök som innebär att välutbildade aspiranter prioriteras i förarprovskön. Syftet är att stimulera till bättre förarutbildning både privat och på trafikskolorna samt att minska förarprovsköerna. Köerna till förarprovet är långa. Det finns flera orsaker till det, bl.a. att alltför många körkortsaspiranter är otillräckligt förberedda när de kommer till uppkörningen. Proven godkänns inte och de måste köra upp igen. Den 1 april inleddes försöket med ett nytt bokningssystem som innebär att de som ska göra sitt förarprov för första eller andra gången prioriteras. Nu inleds ytterligare ett försök i samma riktning. Grundtanken med detta försök är att bättre utbildning ska leda till kortare väntetid för körprov. Detta ska testas i två varianter, en i Linköping och Kalmar och en i Stockholm. Försöket gäller endast körprov för personbil. I Linköping och i Kalmar tilldelar man provtider till de olika trafikskolorna samt gruppen privatister utifrån hur många godkända förstagångsprov varje skola resp. privatisterna gör. Ju bättre en skola eller gruppen privatister lyckas, desto fler uppkörningstider. Försöket pågår 1 december 2001 - 1 juni 2002, sedan ska det analyseras och utvärderas. I Stockholmsförsöket fördelas provtiderna mellan privatister som en grupp och trafikskolor som en grupp - den grupp som lyckas bäst får flest tider. Man skiljer här alltså inte på olika trafikskolors resultat. Försöket pågår 1 december 2001 - 1 mars 2002, sedan sker analys och utvärdering. - Vi är medvetna om att detta kan upplevas som orättvist av dem som väljer att utbilda sig privat. Men faktum är att privatisterna har ett mycket sämre resultat än trafikskoleeleverna på förarproven, säger Per-Olof Nilsson, Vägverket, förarprovsområdeschef i Linköping. - Vi måste också förbättra informationen till aspiranterna så att de förstår vad som förväntas av dem vid förarprovet, säger Christer Viberg, Vägverket, förarprovsområdeschef i Kalmar.