Ralf Schumacher laddad för Spa
BMWWilliamsf1 är nu på Spa-Francorchamps i Belgien med stora förhoppningar om en betydligt mer framgångsrik tävlingshelg än i Ungern. Ralf Schumacher får till helgens tävling ett helt nytt chassi, nummer 7, som har en del detaljförändringar. Teamet hoppas att Ralf åtminstone kan matcha sina tidigare resultat på den klassiska banan som är av ”medium down-force-typ.” Ralf kom som bekant tvåa 1998, femma 1999 och trea 2000. Williamsf1 har vunnit fyra gånger på Spa-Francorchamps. Juan Pablo Montoya har tävlat på banan två gånger i F3000. Colombianens första visit 1997 är något han gärna vill glömma. Han blev diskvalificerad för att ha bromsat upp fältet med sin skadade bil. Men 1998 gick det bättre. Han tog pole och kom sen tvåa i racet. Spa-Francorchamps är ännu en bana där tester inte är tillåtna. Därför har testteamet spenderat tid i Barcelona (Ralf och Marc Gene) samt Ricardo Sperafico som testat på Danielsons bana i Frankrike. --- Bilen kommer säkerligen att gå bättre på Spa än i Ungern, tror Ralf Schumacher. --- Men det stora frågetecknet är vädret. Kommer det att regna eller inte? Vädret i Ardennerna är mycket nyckfullt och kan ställa till stora problem. Det kan faktiskt regna i den ena änden av banan och vara solsken i den andra! Spa är, i likhet med Monaco, en av de kvarvarande gamla banorna vars säkerhetsstandard olyckligtvis inte hängt med i utvecklingen. --- Jag kommer att ha ett nytt chassi och även bilen i övrigt är modifierad och jag hoppas dessa förändringar kan ge oss bra resultat. --- Jag tycker Spa-Francorchamps är en fantastisk bana. Eau Rouge är verkligt snabb och om folk kunde förstå vad man känner när man kör genom kurvan…det skulle vara nåt! --- Eau Rouge ser kanske inte SÅ snabb ut när man kikar på TV, men jag lovar, den sorterar ut the Men from the Boys! --- Banan är mycket krävande och mycket snabb. När det gäller inställningar tror jag det är mycket viktigt att hitta så bra balans som möjligt främst för att kunna köra maximalt i de snabbaste kurvorna, säger Juan Pablo Montoya. --- Spa-Francorchamps är en mycket omväxlande bana av medium down-force-typ med långsamma, medelsnabba och snabba kurvor. Vi behöver ha bilarna inställda lite styvare än normalt för att bl.a klara de stora påfrestningarna i Eau Rouge. Denna ”set-up” ger också stabilitet i högfartsavsnitten men kan också fungera som en kompromiss i kurvor som Bus Stop och den allra första hårnålen, La Source. --- Vi har också tagit med oss en del helt nya grejor för chassit om vi tror kan bli konkurrenskraftiga. Däcksvalet ska inte behöva bli så besvärligt, tror jag, eftersom vi redan har erfarenhet av de två däcktyper Michelin kommer med till Spa. --- Det viktigaste kan dock komma att bli ”race-strategy.” Särskilt om det börjar regna eller ser ut att börja regna, säger Sam Michael, chefsmekaniker hos BMWWilliamsf1. --- Spa-Francorchamps är en av de sista stora naturliga racerbanorna och en underbar utmaning för förarna. Den bjuder på allt. Uppför och nerför, långsamma och snabba kurvor, och är tack vare sin längd (6,968km) mycket speciell. Vi ser verkligen fram emot Spa. Banan borde passa oss mycket bättre än Hungaroring. Speciellt i den långa uppförsbacken efter Eau Rouge kommer kraften i vår BMW-motor att spela en avgörande roll, sade Gerhard Berger på fredagen. Belgiens Grand Prix på Spa-Francorchamps är ett av de populäraste loppen i VM-kalendern för både förare och publik. Spa-Francorchampsbanan har sett 35 av de 45 belgiska GP som körts --- Zolder och Nivelles delar de andra. Spabanan är känd som en förarbana. Nästan alla förare säger att Spa är deras favoritbana och ett bra varv runt den 6,968km långa banan ger förarna stor tillfredsställelse. Eau Rouge-kurvan är känd för att effektivt sortera ut The Men from the Boys…Det är en kurva som sett många allvarliga krascher och det är bara de skickligaste och djärvaste som tar den flat out. Förra året inträffade en av de händelser som det kommer att talas om länge. Det var när Mika Häkkinen körde om Michael Schumacher i slutet av rakan före Les Combes-kurvorna. Stackars Ricardo Zonta blev omkörd på båda sidor av förare som höll ca.350km/t… Tävlingen går över 44 varv (306,592km) och startar som vanligt kl.14.00 på söndag. Banrekordet sattes 1993 av Alain Prost i en Williamsf1 med en tid av 1.51.095 (225,990km/t). Fjolårets tävling vanns av Mika Häkkinen medan Rubens Barrichello satte snabbaste varv med 1.53.803 (220,423km/t).