23948sdkhjf

Michael Schumacher vann igen

Belgiens Grand Prix: Redan klare världsmästaren Michael Schumacher i Ferrari vann Belgiens Grand Prix. För flera av de andra stallen var det många problem. --- Vi hade nog med problem på Spa-Francorchamps för en hel säsong, suckade BMW Motorsport-chefen Dr. Mario Theissen. --- Vid den första starten dog Juan Pablos motor och sen, vid den andra starten, var Ralfs bil inte klar i tid. Sen, vid Ralfs depåstopp, funkade inte den pneumatiska mutterdragaren och på det hela taget hade vi inte den ”pace” vi behövde idag. Det blev noll poäng och det är exakt vad vi förtjänade! Dr. Mario Theissen sade exakt vad alla egentligen kände. Allt som kunde gå fel hade gått fel! Av det bästa kvalet hittills med Montoya på pole och Ralf bredvid blev det --- zero. En katastrof! --- Precis som att vi lyckades med en del saker i kvalet, så lyckades vi göra ett antal allvarliga misstag idag. Både när det gäller bilarna inställning och problem som dök upp på griden. Det viktiga är dock att vi förstår vad vi gjort och försäkrar oss om att en upprepning inte sker i framtiden utan att vi gör saker och ting rätt i framgent. Det står helt klart att vi har en massa att lära fortfarande…sade Patrick Head,teknisk direktör hos Williamsf1. --- Vi kan lära mycket från det här, sade Ralf Schumacher som knappt missade sista poängplatsen. Det var ett svårt race och med varje set nya däck fick jag understyrning till att börja med och sen överstyrning. Bilen var också alltför långsam. D--- Jag är verkligen ledsen över vad som hände med Luciano Burti och jag hoppas verkligen han kommer att bli OK, sade Juan Pablo Montoya. --- Vid den första starten gick motorn igång, men så fort jag nuddade kopplingen dog motorn. Vid den andra HIGHLIGHTS FRÅN RACET. I starten får både Heinz-Harald Frentzen och Tarso Marques motorstopp. Starten avbryts och Frentzen får ställa upp sist. Vid starten för det andra paradvarvet kommer inte Juan Pablo Montoya (BMWWilliamsf1) iväg utan måste starta sist. Varv 1. Racet börjar med att Ralf Schumacher (BMWWilliamsf1) tar ledningen före sin bror Michael. Rubens Barrichello är trea med snabbstartande Giancarlo Fisichella fyra. Jacques Villeneuve är femma med Mika Häkkinen och David Coulthard bakom. Jenson Button har kört upp till åttonde plats från femtonde på griden! I den långa uppförsbacken mot Les Combes kör Michael Schumacher om sin yngre broder och tar ledningen. Båda McLaren kör om Villeneuve. I slutet av varvet har Schumi en ledning på 2,1 sekunder före Ralf som börjar bli pressad av Barrichello. I slutet av fältet avancerar Montoya till sjuttonde plats. Varv 2. Schumi ökar sin ledning till 3,4 sekunder. I övrigt är placeringarna i stort sett desamma. Montoya kör om Verstappen och ligger därmed på sextonde plats. Varv 3. Fisichella blir omkörd av både Häkkinen och DC. Villeneuve blir omkörd av Kimi Räikkönen som därmed är ny sjua. I mitten av fältet kör Jarno Trulli om Eddie Irvine och ligger placerad som fjortonde man. Fernando Alonso bryter med mekaniska problem. Varv 4. Schumi ledning ökar till 6,3 sekunder. Alesi kör om Button och ligger nia medan Panis rasar från tolfte till fjortonde plats när han blir omkörd av både Nick Heidfeld och Jarno Trulli. Bakom dem attackeras Eddie Irvine av Luciano Burti. Dessa båda kör ihop i den snabba vänsterkurvan före Blanchimont och båda far av och in i barriärerna. Irvine är snabbt ur sin bil medan Burti blir kvar i sin bil --- Prostracern är halvt begravd under däcksbarriären. En säkerhetsbil skickas ut. I kön går både HH och Tarso Marques i depå. När det står klart att det är fråga om en allvarlig olycka rödflaggas loppet. Kimi Räikkönen stannar vid olycksplatsen med transmissionsfel. Enligt reglerna, Formula 1 Sporting Regulations (Article 158. Case B) är den första delen av racet ogiltigförklarat och en ny grid formeras på grundval av förarnas placering efter fyra varv. Burti tas till banans läkarrum och efter en första kontroll av prof. Sid Watkins flygs Burti i helikopter till Universitetssjukhuset i Liege. Burti är vid medvetande men har fått en allvarlig hjärnskakning. Han kan tala och är mycket upprörd över Irvines körning och ser fram emot att komma på benen snabbt så att han kan ge irländaren en rejäl smäll! Nytt race. BMWWilliamsteamet överraskas av starten för paradvarvet och Ralf Schumachers bil blir stående på griden på domkrafterna! Ralf måste därför starta sist! Varv 1. Fisichella gör en sensationellt snabb start från sjätte ruta på griden och utmanar Schumi om ledningen! Barrichello är trea men Button har också gjort en formidabel start och ligger fyra. DC är tillfälligt före Mika Häkkinen. Montoya kör ihop med de la Rosa. Båda BAR-Hondabilarna kör av men kommer upp på banan igen. Montoya bryter. Varv 2. Schumi drar snabbt ifrån Fisichella som attackeras av Barrichello och de två McLarenbilarna. Button hotas av de två Jordan-Hondaekipagen med Trulli omedelbart före Alesi. Varv 3. Schumi leder med fem sekunder. Trulli kör om Button och tar sjätteplatsen. Varv 4. Alesi kör om Button och tar sjundeplatsen. Varv 6. Schumis ledning hela 14 sekunder. Fisichella fightas med Barrichello om andraplatsen. Depåstoppen börjar med Trulli först in. Han rasar från sjätte till tolvte position. Villeneuve kör om Button och tar åttondeplatsen. Varv 9. Depåstoppen fortsätter. Barrichello, Villeneuve, Ralf Schumacher i depå. Varv 10. Fisichella går upp i ledning när Schumi går i depå. Coulthard och Button i depå. Varv 11. Fisichella går i depå och Schumi återfår ledningen. Ordningen därefter: Fisichella, Coulthard, Häkkinen, Barrichello, Trulli, Alesi, Villeneuve, HH, Button, Ralf Schumacher. Varv 17. Schumi tappar koncentrationen för ett ögonblick och är nära att åka v vid Stavelot. Varv 18. Barrichello kör på en plastkon i ingången till Bus Stop och slår av sin frontvinge. Brasilianaren måste köra ett helt varv innan han kan gå i depå och få vingen utbytt. Därför rasar han ner till nionde plats. Button kör över en curb i ingången till chikanen och hans frontvinge ramlar av och Button kraschar in i barriären. Varv 25. Schumi gör sitt andra depåbesök, men hans ledning är hela 45 sekunder så han kommer ändå ut i ledning! Varv 28. DC lyckas komma om Fisichella. Varv 29. Ralf Schumacher kör om Villeneuve och tar åttondeplatsen. Varv 32. Trullis Hondamotor går upp i rök och italienaren tvingas bryta. Varv 36. Michael Schumacher tar sin 52:a F1-VM-seger och är den förare som har vunnit flest VM-segrar i historien. DC är tvåa, Fisi trea, Häkkinen fyra, Rubinho femma och Alesi sexa --- fransmannen lyckades precs hindra Ralf Schumacher ta den sista poängplatsen. Resultat Belgiens Grand Prix. 1. Michael Schumacher,Ferrari 1.08.05.002 2. David Coulthard. McLaren-Mercedes 1.08.15.100 3. Giancarlo Fisichella, Benetton-Renault 1.08.32.744 4. Mika Häkkinen. McLaren-Mercedes 1.08.41.089 5. Rubens Barrichello, Ferrari 1.08.59.523 6. Jean Alesi, Jordan-Honda 1.09.04.686 7. Ralf Schumacher, BMWWilliamsf1 1.09.04.998 8. Jacques Villeneuve, BAR-Honda 1.09.09.972 9. Heinz-Harald Frentzen, Prost-Acer + 1 varv 10. Jos Verstappen, Arrows-Asiatech + 1 varv 11. Olivier Panis, BAR-Honda + 1 varv 12. Enrique Bernoldi, Arrows-Asiatech + 1 varv Sammanställning förar-VM 1. Michael Schumacher 104 poäng 2. DavidCoulthard 57 3. Rubens Barrichello 48 4. Ralf Schumacher 44 5. Mika Häkkinen 24 6. Juan Pablo Montoya 15 7. Jacques Villeneuve 11 8. Nick Heidfeld 11 9. Kimi Räikkönen 9 10. Jarno Trulli 9 11. Giancarlo Fisichella 9 12. Heinz-Harald Frentzen 6 13. Olivier Panis 5 14. Jean Alesi 5 15. Eddie Irvine 4 16. Jenson Button 2 17. Jos Verstappen 1 18. Pedro de la Rosa 1 Sammanställning konstruktörs-VM 1. Scuderia Ferrari-Marlboro 152 poäng 2. West McLaren Mercedes 81 3. BMWWilliams F1 59 4. Red Bull Sauber Petronas 20 5. Lucky Strike Reynard BAR Racing Honda 16 6. Benson & Hedges Jordan Honda 16 7. Mild Seven Benetton Renault Sport 10 8. Jaguar Racing 5 9. Prost Acer 4 10. Orange Arrows Asiatech 1 11. European Minardi F1 0

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109