Andra generationens Bosch Common Rail
Andra generationens Bosch Common Rail insprutningssystem för dieselmotorer är nu i serieproduktion. Systemet minskar både bränsleförbrukningen och avgasutsläppen samt ökar motoreffekten. Det nya insprutningssystemet har en högtryckspump med upp till 1600 bars insprutningstryck och kortare tidsintervall mellan för- och huvudinsprutningen. Förbränningen blir effektivare vilket minskar förbrukningen och ger renare avgaser. Andra generationens Common Rail är en viktig komponent i en dieselbil för att kunna uppfylla framtidens strängare utsläppskrav. Insprutningsystemet har separata högtrycksmunstycken i varje cylinder och en kontrollenhet som sitter integrerat med den motordrivna högtryckspumpen. Jämfört med första generationens Common Rail har det nya systemet smalare högtrycksmunstycken och en effektivare kontrollenhet. Insprutningen blir mycket exakt och förbränningen optimerad. 5 miljoner Common Rail Bosch har en lång erfarenhet när det gäller insprutningssystem för dieselmotorer. Den första elektroniskt styrda Bosch insprutningspumpen introducerades i Audi 100 diesel år 1989. Första generationens Common Rail insprutningssystem lanserades 1997 och 1988 var det dags för Unit Injector System. Hittills har Bosch producerat över fem miljoner Common Rail insprutningssystem. De flesta ledande tillverkare av dieselbilar monterar Common Rail i sina bilmodeller. Bosch Common Rail insprutningsteknik har gjort det möjligt att kraftigt minska miljöfarliga avgasutsläpp från dieselbilar. På tio år har partikelutsläppen minskat med 80 procent, koldioxidutsläppen med 90 procent och utsläppen av koloxider med 97 procent.