Ny framgång för Fredrik Ekblom
Trots arrangörernas försök att begränsa effekten i BMW M3 GTR:s motor via en restriktor till insprutningen på 29mm, var det BMW som dominerade på Laguna Seca-banan nära Monterey i Kalifornien. JJ Lehto startade från pole i GT-klassen i sin BMW M3 GTR (42) och kunde öppna med en ledning på nitton sekunder, innan han gick i depå vid den första gulflaggsperioden ungefär mitt i det 2 timmar 45 minuter långa loppet. Fredrik Ekblom (bil no.43)hade startat bredvid Lehto i det främsta GT-ledet och passade på att sätta ett nytt banrekord för GT-klassen under sitt ”stint” som också varade fram till gulflaggsperioden. Jörg Müller tog över efter JJ och höll täten till dess han blev omkörd av Dirk Müller i bil 43 när båda bilarna blev hindrade av ”trafik” då 1 timme 40 minuter körts av loppet. Med tanke på den hårda fighten i förarmästerskapet, fick Dirk Müller stallorder att släppa om namnen Jörg på det sista varvet. --- Det är svårt att förstå, men den här dubbelsegern har redan säkrat märkesmästerskapet för BMW, sade en mycket nöjd Charly Lamm, teamchef i BMW Motorsport. --- Det gick dock inte så enkelt som det såg ut. Jörg var tvungen att ta det extra lugnt under den sista halvtimmen eftersom bilen hade fått en svårförklarlig vibration och vi ville inte ta några risker. Tack vare Fredrik och Jörg, som båda har en fantastisk team spirit , kan JJ och Jörg nu fightas vidare om förarmästerskapet och därför måste vi be Fredrik och Jörg att ge dom så många poäng som möjligt ---vilket i praktiken innebar att Dirk släppte förbi Jörg på sista varvet. --- Nu satsar vi på Petit Le Mans i Atlanta och chansen att ta förarmästerskapet. --- Vi hade en mycket bra bil och det var en fin teamkörning idag att komma etta-tvåa. Jag är glad att jag kunde slå banrekordet på Laguna Seca för GT-bilar, något som också gav oss en viktig poäng för snabbaste varv. Jag hade ett litet problem med att det samlades ”gummiskrot” inne i hjulen vilket gav hemska vibrationer när jag bromsade. Under slutet av racet var Dirk mycket snabb, som vanligt. --- Jag är mycket glad och nöjd med att vi kom etta-tvåa, precis som i kvalet, sade Dirk Müller. Det var ett bra race och Fredrik gjorde ett fint jobb. Vår bil var perfekt och vi kunde ha vunnit racet. --- Ett hat-trick är ett hat-trick! Att vinna tre race på raken är trevligt! Vi hade en fin week-end. Teamet gjorde ett fint jobb när de ställde in bilen. Jag hade ett bra första stint och kunde dra ifrån, men sen förlorade vi försprånget vid gulflaggsperioderna. Så hoppade Jörg in i bilen och gjorde ett helgjutet jobb. Porsche kom trea så dom tog trots allt en massa poäng och gapet mellan oss är inte alls så stort som man skulle vilja. Vi behöver alla poäng vi kan få och vi tackar våra teamkompisar Fredrik och Dirk för att de släppte förbi oss på slutet. Det var äkta team spirit, sade JJ Lehto. --- Det var ett bra stint för mig. Tack vare Dirk och Fredrik, som släppte förbi oss på sista varvet, kunde vi vinna. Jag hade vibration i däcken så jag tog det lite lugnare än normalt. Jag ville inte riskera bilen utan när jag såg att Porsche no.23 inte tog in nämnvärt, kunde jag tillåta mig att ta det lugnt, sade Jörg Müller. --- Vår bil med nummer 6 gick mycket bra efter att teamet jobbat mycket hårt för att ändra inställningarna. Jag lade mig bakom Boris (Said) efter en bra start, men efter en halvtimme blev jag påkörd i sidan av en Panoz i Turn 3 och sladdade av banan. Sen körde jag upp mig bara för att bli T-bonad av en Cadillac efter ytterligare en halvtimme! Sen gick jag i depå och kom ut igen precis som man började vinka med gulflaggor. Vi förlorade ett varv på det, sade Niclas Jönsson som körde i par med Hans Stuck. --- Allt gick mycket bra för oss, berättar Hans Stuck som tog över BMW M3 GTR med nummer 6 från Niclas Jönsson. --- Jag kom ut ur depån precis framför de första tre GT-bilarna, men ett varv efter. Det fanns ingen anledning att bromsa upp dem, så jag släppte förbi dom. Fyrtio minuter in på mitt stint, på 74:e varvet, gick nånting i bakvagnen sönder på min bil och skickade mig in i barriären, förbaskat hårt! Jag kommer nog att ha blåmärken och småsår imorgon, men annars är jag OK, sade Hans Stuck. Resultat GT-klassen ALMS Laguna Seca. 1. JJ Lehto/Jörg Müller, BMW M3 GTR 110 varv 2. Fredrik Ekblom/Dirk Müller, BMW M3 GTR 3. Lucas Luhr/Sascha Maassen, Porsche 911GT3 RS 4. Boris Said/Bill Auberlen, BMW M3 GTR – 1 varv 5. Johnny Mowlem/Tomo Bernhard, Porsche 911GT3 RS – 1 varv 6. Randy Pobst/Christian Menzel, Porsche 911GT RS – 2 varv