23948sdkhjf

Fullblodsversion av Impreza WRX

Subarus värstingmodell Impreza WRX är en bil med många hängivna fans. Nu släpps fullblodsversionen - WRX STi - som premiärvisas på Frankfurtmässan den 11 september. 265 hästar, 345 Nm, 4-hjulsdrift och 6´´växlar ger extrema prestanda. Men till skillnad från andra bilar i samma prestandaklass, har Impreza WRX STi ett pris som gör att drömmen kan bli verklighet för många. Subaru Impreza WRX anses av många vara den bil som ger den allra bästa kombinationen av prestanda, väghållning och ekonomi. Samtidigt som den fungerar alldeles utmärkt som familjebil. En äkta ulv i fårakläder. Men nu kommer WRX överman - Impreza WRX STi. Värstingarnas värsting - med en prislapp som med stor sannolikhet kommer att landa på ca 375.000:- På WRX STi har teknikerna på STi (Subaru Tecnica International) lyckats få ut hela 265 hästar och 345 Nm ur en 2-liters motor (4.000 rpm) som klarar EURO 3. Hela 80% av motorns konstruktion är faktiskt helt ny jämfört med 218 hästarsversionen, inte minst med tanke på att den verkligen ska klara av all effekt. Det mest synliga är den stora Intercoolern, som kan vattenduschas med en knapptryckning. Vattnet sänker då lufttemperaturen ytterligare, och detta ger en extra effektboost. Att det är en STi motor ser den invigde också lätt på de röda grenrören.. Men det räcker inte att ha en stark motor. Chassi och resten av drivlinan måste vara av samma kaliber. Det är det hos Impreza WRX STi. Bland annat får bilen Subarus nya kortslagiga 6-växlade låda. En växellåda som av många anses vara en av de allra mest lättväxlade som existerar idag. 4-hjulsdriften är Subarus beprövade system, och för att verkligen se till att alla de 265 hästarna gör nytta, så har den kompletterats med diffbroms både fram och bak. För att skapa en körkänsla som ligger i linje med bilen i övrigt har man också monterat en rappare styrning. 2,6 varv på Momo-ratten tar dig mellan fulla utslag. De maffiga 225/45 däcken sitter monterade på klart icke-diskreta guldeloxerade 17-tums fälgar. Bakom dessa kan man skymta de mäktiga 430 mm skivorna med sina 4-kolvsok från Brembo fram, samt 2-kolvsok från Brembo bak. Sammantaget får man en körmaskin som tar sin förare till 100 km/tim på 5,2 sekunder. Och släpper man inte gasen så slutar den inte att accelerera förrän hastighetsmätaren står på 238 km/tim. Priset är inte fastställt, men beräknas hamna på ca 375.000:-. Den ?vanliga? 218 hästars versionen av WRX, kostar 278.900:- -Både WRX och WRX STi modellerna ska ge dig allra mest prestanda och väghållning för pengarna, säger Dan Persson, försäljningschef hos generalagenten International Motors (Sverige) AB. ´´ Det är vårt uttalade mål!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094