23948sdkhjf

Fart i Suzukis monter i Frankfurt

Det är fart och fläkt över Suzukis monter på IAA, den internationella bilsalongen i Frankfurt. Suzuki visar fräcka konceptroadstern GSX-R/4 (världspremiär), racerbilarna Formula Suzuki Hayabusa och Formula Suzuki Kei Sport samt Ignis Super 1600 Rally. Suzuki finns i Hall 8, bottenvåningen. Föraren skall bli ett med bilen. Det är tanken bakom Suzukis konceptbil GSX-R/4. Med denna spektakulära körmaskin har Suzuki kunnat utnyttja det teknologiska kunnandet både från sin världsledande motorcykeltillverkning och erfarenheterna som tillverkare av kompakta bilar. Suzuki GSX-R/4 har motorcykelns smidighet och snabbhet samt den kompakta sportbilens säkerhet och köregenskaper. Motorcykelteknologi i bilkostym Suzuki har utnyttjat sitt motorcykelkunnande genom att använda flera teknologier från sin tvåhjuliga tillverkning. Främst kanske genom den mittmonterade, kompakta och lätta 1,3-liters motorn från motorcykelmodellen Hayabusa (GSX1300R). Den ger en maxeffekt på 175 hk vid 9.800 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 138 Nm vid 7.000 varv/minut. Motorn har trimmats för att passa i en bil och ger därmed högvarviga egenskaper och prestanda som inte kan fås med någon normal bilmotor. Växellådan är 6-stegad och sekventiell. Även den styva och lätta aluminiumramen hämtar sin teknologi från motorcykeltillverkningen. Likaså de lätta och återvinningsbara karosspanelerna i konstharts. Suzukis avancerade fordons säkerhetsteknologier (ASV) har använts för att göra körningen säker för förare och passagerare. Dessutom omfattar ASV-teknologin möjlighet för föraren att anpassa motorns karaktäristik till sitt eget körsätt. Via en 10,4-tumsbildskärm kan föraren förprogrammera motorn för en speciell bana och även efteråt gå igenom den aktuella körningen steg för steg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.312