Fart i Suzukis monter i Frankfurt
Det är fart och fläkt över Suzukis monter på IAA, den internationella bilsalongen i Frankfurt. Suzuki visar fräcka konceptroadstern GSX-R/4 (världspremiär), racerbilarna Formula Suzuki Hayabusa och Formula Suzuki Kei Sport samt Ignis Super 1600 Rally. Suzuki finns i Hall 8, bottenvåningen. Föraren skall bli ett med bilen. Det är tanken bakom Suzukis konceptbil GSX-R/4. Med denna spektakulära körmaskin har Suzuki kunnat utnyttja det teknologiska kunnandet både från sin världsledande motorcykeltillverkning och erfarenheterna som tillverkare av kompakta bilar. Suzuki GSX-R/4 har motorcykelns smidighet och snabbhet samt den kompakta sportbilens säkerhet och köregenskaper. Motorcykelteknologi i bilkostym Suzuki har utnyttjat sitt motorcykelkunnande genom att använda flera teknologier från sin tvåhjuliga tillverkning. Främst kanske genom den mittmonterade, kompakta och lätta 1,3-liters motorn från motorcykelmodellen Hayabusa (GSX1300R). Den ger en maxeffekt på 175 hk vid 9.800 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 138 Nm vid 7.000 varv/minut. Motorn har trimmats för att passa i en bil och ger därmed högvarviga egenskaper och prestanda som inte kan fås med någon normal bilmotor. Växellådan är 6-stegad och sekventiell. Även den styva och lätta aluminiumramen hämtar sin teknologi från motorcykeltillverkningen. Likaså de lätta och återvinningsbara karosspanelerna i konstharts. Suzukis avancerade fordons säkerhetsteknologier (ASV) har använts för att göra körningen säker för förare och passagerare. Dessutom omfattar ASV-teknologin möjlighet för föraren att anpassa motorns karaktäristik till sitt eget körsätt. Via en 10,4-tumsbildskärm kan föraren förprogrammera motorn för en speciell bana och även efteråt gå igenom den aktuella körningen steg för steg.