Trafiksäkerhet är en bra affär
Den totala kostnaden för olyckor i vägtrafiken inom EU uppgår till ungefär € 200 miljarder per år. Endast 5% av det beloppet används för att förebygga att olyckor inträffar. År 2000 omkom över 41 000 EU-medborgare i trafikolyckor och fler än 1,7 miljoner skadades. På Europas vägar dör varje dag i snitt lika många människor som vid en svår flygolycka. Den direkta årliga kostnaden för trafikolyckor är kring € 45 miljarder. Indirekta kostnader (inklusive fysiska och psykiska skador hos offren och deras anhöriga) är tre till fyra gånger så höga. Den årliga siffran motsvarar 2% av EU:s BNP. Antalet olyckor per år ligger envist kvar på en hög nivå. Därför har trafiksäkerhet hög prioritet i den EU:s transportforskningsprogram. På komissionens hemsida http://www.europa.eu.int/comm/transport/extra finns de senaste forskningsresultaten. Forskning om utformning av provdockor för krocktest Krocksäkerhet hos fordon testas med hjälp av provdockor. Konventionella provdockor har visat sig olämpliga för att bedöma skador och därför har forskning genomförts för att utveckla provdockor till standardiserade test. Baserat på forskning och dagens kunskap inom biomekanik utvecklas en prototypdocka för frontalkrockar som ska bli världsstandard. Utvecklingsarbetet har varit inriktat på utformningen av de mest utsatta kroppsdelarna (huvud, nacke, buk, bäcken och underbenet). Detta är en unik ansats och forskningen har skett i ett nära internationellt samarbete för att säkra en bred acceptans. Hastighetsreglering Kopplingen mellan hastighet och dödsolyckor är en central fråga för trafiksäkerheten. Flera studier bekräftar ett positivt samband mellan lägre hastigheter och antalet trafikolyckor samt olyckornas svårighetsgrad. Avancerade system för transportinformation, ATT (Advanced Transport Telematics), möjliggör utveckling av mer varierade och individuella alternativ för hastighetsreglering. Tillgången till sådan teknik kombinerat med traditionella metoder för hastighetsövervakning erbjuder utmaningar för utvecklingen av nya strategier för att hantera hastighetskontroll. Nuvarande styrning av hastigheter är begränsad till ganska stela system med hastighetsgränser, vilka inte utnyttjar alla möjligheter som den nya tekniken har att erbjuda. I den nyligen publicerade vitboken ”European Transport Policy for 2001 – time to decide”, sätter kommissionen upp målet att antalet trafikoffer skall halveras till år 2010. Resultat och rekommendationer från transportforskningen kommer att vara viktiga för att nå detta ambitiösa mål.