Skåningar i träning inför Paris-Dakar
En och en halv månad kvar till starten för världens kanske tuffaste motorsporttävling Paris - Dakar. I Skåne hårdtränar de svenska ekipaget Calle Rosenblad och Håkan Roos. - Vi skall åtminstone inte bli beskyllda för att konditionen inte räckte till! Hård fysisk träning är inget som är nytt för någon av dem. Calle Rosenblad är av de mest vältränade svenska racerförarna. Och teamkompisen Håkan Roos kommer inte långt efter. Bådas meritlistor över olika typer av kraftprov är lång. - Klassikern är inte gjord, men det kan bli, säger Håkan. Den 46-årige skåningen Håkan Roos har gjort Lidingöloppet tre gånger och två maraton, squashspelare, flitig skidåkare etc. - Den svenska klassikern är en given utmaning men hittills har de alltid krockat med racerkalendern, säger 32-årige Calle Rosenblad. Calle med två Vasalopp, Öresundsloppet såväl med löpning, inlines som sparkcykel, Gotland Grand National på motorcykel, fallskärmshoppare, dykcertifikat, bungyjump från Eriksbergskranen, bestiget Kilimanjaro etc. Trots knäproblem var han på väg till New York maraton när den 11 september katastrofen inträffade - Hinderbanan är favoriten. Var med i B-landslaget i militär femkamp 1989-90, gjorde come back i SM 1997 och funderar över ny come back. - Har alltid kallats sportfåne, än om jag tar det som en komplimang. Nu tränar Håkan och Calle intensivt inför starten i Paris-Dakar den 28 december. Fyra pass i veckan, en till en och en halv timme per gång. - Eller tills vi stupar. Kondition, rygg-, och magmuskler är viktigt inför skumpandet i öknen. - För min del gäller det att inte bränna fett. Har gått upp två kilo senaste månaden och ser framemot julbordet. Jag behöver lite att ta av i loppet, säger Calle. 60-70 mils bilkörning i racingtempo under två veckor väntar. - Den som orkar mest, presterar också bästa resultatet, säger Håkan. Men vem är då starkast av de två skåningarna? - Han slår mig fysiskt i långlopp, ler Calle som gärna möter Håkan på hinderbanan. Calle som kanske var den mest vältränade STCC-föraren. - Jag har alltid haft 24-timmars loppen på Daytona och Le Mans som mål för min fysiska träning. Toyota Trophy i Paris-Dakar har maximerats till femton ekipage. I startlistan finns bl a japanen Ukyo Katayama som körde Formel 1 1992-97 och för ett par veckor sedan blev den förste racerförare att bestiga Mount Everest. - Jag skulle gärna bli nästa racerförare upp på Mount Everest, förklarar Calle Men först skall avgöras vem av de två som blir först till Dakar - de skånska racerförarna Calle Rosenblad och Håkan Roos eller de japanska kändisarna. Den 13 januari skall de vara framme efter jagat genom Frankrike, Spanien, Marocko, Mauritaniz, Mali och Senegal.