E-handel svänger mot kundvård?
Begreppet E-handel som varit mycket aktuellt de senaste åren har fått en ny inriktning i takt med de problem som rena ehandelsplatser fått på senare tid. Infoflex Data AB arbetar med affärssystem i bl.a. motorbranschen och ser en klar tendens att ehandel handlar mer om kundrelationer och information än ren handel med varor. Många företag ser med Internet en möjlighet att enklare hålla kunder eller kanske framför allt återförsäljare uppdaterade med information om produkter och nyheter. Tillsammans med E-handel Norden har Infoflex Data AB byggt en webbaserad koppling mot sitt affärssystem INFOFLEX. Interkakel AB importerar kakel från Italien och säljer till butiker som återförsäljer deras produkter över hela Sverige. För att underlätta för sina återförsäljare har man nu byggt ett informationssystem där varje butik kan gå in via Interkakel,s hemsida och där hantera säljprocessen från offert till färdig order. De kan söka bland Interkakels produkter och se inpriser, bruttopriser, vikter och framför allt tillgänglighet på lager. Interkakel sköter själva större delen av underhållet i systemet. All artikelinformation med rabatter, priser och lagersaldon kommer direkt från affärssystemet INFOFLEX. Övrig information och bilder underhåller Interkakel med hjälp av ett antal administrationssidor i systemet som endast Interkakel har tillgång till. Återförsäljare har hela tiden tillgång till aktuell information utan att behöva ringa och kontrollera pris och tillgång via telefon och kan snabbbare ge information till kunden i butiken. Interkakel spar både tid och pengar i framför allt tryck och distribution av katalogmaterial till butikerna men även i och med att man avlastar personalen mycket av tidskrävande telefonförfrågningar. ”Det här är ett exempel på hur man svängt om och ser Internet som en informationskanal snarare än en ren försäljningskanal” säger Stefan Larsson, Vd på Infoflex Data AB. ”Både vi och de kunder vi gjort e-handelslösningar åt tidigare, har varit mer fixerade vid handel av varor. Det här är också ett utmärkt exempel på hur vi arbetar numera. Att utveckla moderna lösningar där externa program ”pratar” med vårt affärssystem för att hämta aktuell information. Samarbetet med E-handel Norden har fungerat mycket bra tack vare att de har en bra insikt i affärsprocessen hos handelsföretag samt att de behärskar den senaste teknikerna runt Internet.” Ytterligare information i Infoflex monter på Auto Teknik-mässan eller via hemsidorna: www.infoflex.se eller hos E-handel Norden: www.ehandelnorden.se