Färre leveranser för Volvo Global Trucks
Leveranserna från Volvo Global Trucks, som omfattar Mack Trucks, Inc., Renault V.I. och Volvo Lastvagnar, januari t o m oktober 2001 uppgick till 127 661 enheter jämfört med 151 104 under motsvarande period i fjol. Den totala orderingången minskade 11%. Nordamerika minskade med 37% och Europa 2% jämfört med januari-oktober 2000. Generellt ser vi en nedgång i Europa, men marknaderna i södra och östra Europa går fortfarande bra, säger Tryggve Sthen, VD för Volvo Global Trucks. Situationen i Nordamerika är fortfarande allvarlig. Det har hittills varit ett svårt år totalt sett, men vi har tagit krafttag för att mildra konsekvenserna. Dessutom har vi förstärkt vårt produktprogram med nya, konkurrenskraftiga lastbilar från alla våra tre lastbilsbolag. Dessa åtgärder kommer att tillförsäkra oss en stark position när marknaden slutligen förbättras. Mack Trucks, Inc. Under perioden januari-oktober 2001 levererade Mack 19 872 enheter, vilket är 34 % färre än under motsvarande period i fjol. Leveranserna av tunga lastbilar uppgick till 19 123 och mellantunga till 749 (jämfört med 1041 år 2000). Trots stark försäljning i Sydamerika påverkas den totala leveransvolymen negativt av den fortsatt svaga konjunkturen i Nordamerika. Renault V.I. Renault V.I.s leveranser ligger kvar på en stabil nivå. Under perioden januari-oktober 2001 levererades 52 370 enheter, varav 26 815 tunga. Kerax-modellen säljer fortfarande bra, med en ökning på 19%. Den lätta Mascott-modellen har också ökat (+ 4% ) jämfört med i fjol. Leveranserna på den franska marknaden ökade med 2% jämfört med motsvarande period år 2000. Leveranserna till marknader utanför Europa ökade med 9% till 5 613 enheter. Marknaderna i Nordafrika och Mellanöstern fortsatte att utvecklas positivt. Volvo Lastvagnar Under perioden januari-oktober har Volvo Lastvagnar levererat 55 419 fordon, varav 1 636 var Mitsubishi Canter. Den nordamerikanska marknaden för tunga lastbilar ligger kvar på en låg nivå, med efterföljande låga priser för såväl begagnade som nya fordon. Utvecklingen i Västra Europa varierar starkt mellan marknaderna. En betydande nedgång på den Skandinaviska marknaden och i Tyskland uppvägs av relativ hög efterfrågan på de sydeuropeiska marknaderna Efterfrågan för tunga lastbilar var fortsatt stark i Östra Europa och i vissa delar av Asien under årets första tio månaderna.