Svenska Volkswagen räknar med kortare väntetider
I Vi Bilägares kundundersökning, Svenskarnas betyg på sina bilar, får Svenska Volkswagens märken Volkswagen, Audi, Seat och Skoda dåliga omdömen framförallt avseende service och väntetider till verkstäder. Missnöjet beror enligt tidningen bland annat på brist på reservdelar och långa väntetider. En kommentar till det är att undersökningen speglar verkligheten som den såg ut för 1 – 2 år sedan. Idag är en stor del av de grundläggande problemen lösta. Det visar Svenska Volkswagens kontinuerliga mätningar . Svenska Volkswagen gör kontinuerliga mätningar av kundernas betyg på service, försäljning och analyserar dem i en månatlig imageanalys. Kunder som köpt en bil eller lämnat in den på verkstad ombeds betygsätta till exempel arbete, väntetider, mottagande. Deras värdering av servicenivån är därmed färsk information och visar hur situationen ser ut idag. Väntetiderna till verkstäderna har i stort sett halverats det senaste året, och i oktober svarade majoriteten av kunderna ja på påståendet att ”tiden mellan beställning och reparation är kort.” En rundringning i slutet av oktober visar att de flesta verkstäder kan ta emot bilen för service eller reparation inom 1 – 2 veckor och alla verkstäder som kontaktades kan serva bilen inom 3 – 4 veckor. Generellt är väntetiderna kortare utanför storstäderna men även i Stockholm klarar verkstäderna att ta emot en bil inom 3 – 4 veckor på dagtid. Kunder som utnyttjar möjligheten att lämna in bilen på de kvällsskift som flera verkstäder infört kan få in bilen på 1 – 2 veckor. Svenska Volkswagen har idag 93 procents servicegrad på reservdelar. Det innebär att 93 av 100 reservdelar når återförsäljaren dagen efter att de beställts, vilket är mycket bra och helt enligt planeringen. -Vi känner att vi tillsammans lyckats bryta en trend och att förbättringstakten kommer att öka. Samarbetet mellan generalagenten och återförsäljarna har stärkts och satsningar görs på aktiviteter med kunderna som utgångspunkt. Till detta har vi ocks