Färre svåra olyckor efter lagen om vinterdäck
Lagen om vinterdäck har inneburit att antalet olyckor med svårt skadade eller dödade personer har minskat med 11-14 procent på det statliga vägnätet under den period vinterdäckskravet gäller. Omräknat till att gälla hela vinterperioden och hela väg- och gatunätet betyder det att antalet dödade har minskat med 7-9 personer och antalet svårt skadade med 50-60 personer. Effekten är något bättre än den prognos som låg till grund för beslutet om lagen. Detta visar en undersökning som Statens väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har gjort på Vägverkets uppdrag. Lagen om vinterdäck började gälla 1999. Lagen innebär att personbilar, lätta lastbilar och bussar med högst 3,5 ton totalvikt måste ha vinterdäck vid vinterväglag perioden 1 december - 31 mars. Användningen av sommardäck under vintertid hade halverats redan under 1990-talet, vilket tyder på att debatten inför vinterdäckslagen hade påverkat bilägarna. Från 1999 till 2001 har användningen av dubbdäck på personbilar ökat från ca 75 till ca 80 procent, och andelen vinterdäck utan dubbar från ca 15 till ca 20 procent. Detta innebär att under den aktuella perioden är det endast några få procent som har sommardäck. Undersökningen omfattar dels en kartläggning i Östergötland av däcktyp och däckkvalitet före och efter vinterdäcklagens införande och dels en olycksstudie som visar skillnad i olycksrisk mellan vintrarna i föreperioden respektive efterperioden på det statliga vägnätet. Vägar med sänkt hastighetsgräns under vintertid ingick inte i undersökningen.