Kommer skåningarna någonsin till Dakar?
För första gången på tretton år startar ett svenskt bilteam i beryktade Paris-Dakar. Fjorton sträckor genom fem länder över nästan 10.000 kilometer. Bristen på vägar, sömn, men med en rad faror och sjukdomar gör tävlingen till en av världens mest krävande. Hård fysisk träning, men också bilkörning ingår i skåningarna Carl Rosenblad och Håkan Roos förberedelser. - Att träningsbilen är hel är ett under! Carl Rosenblad ler, han och Håkan Roos har fullständigt misshandlat sin träningsbil i uppladdningen inför ökenrallyt Paris - Dakar. Skåningarna som båda är rutinerade racerförare har aldrig tidigare kört ökenrally och intensivtränar nu på militärens övningsfält i Revingehed. - Nu tror vi oss kunna det mesta om att hoppa högt och långt. Och vi har definitivt testat hur man gör för att bottna fjädrarna på en bil. Den två ton tunga Toyota Land Cruiser kräver en annan körstil än standardbil, sportvagnar och Formel 3000 som är Carl och Håkans vardag. - När det går på tvären blir man påmind om att detta är dubbelt upp mot en vanlig rallybil. Den höga tyngdpunkten kräver också en annan körstil. - Men bilen är förvånansvärt stabil och tål oerhört mycket stryk. De fortsätter: - Tävlingsbilen är något ombyggd och tåler ännu mer. Redan nu tror de sig komma att sakna aircondition och radio som finns i träningsbilen. Tävlingsbilarna har dock vassare motor, 165 hästar som ger en toppfart på 170 km/tim. Och svenska Team Procurator vet att minsta misstag kan stå dem dyrt! Under träningen hällde Carl bensin i sin lånade Turbodiesel! - Pinsamt, hoppas att jag lärt mig av mitt fåniga misstag. Förberedelserna inför starten den 28 december omfattar just nu logistik, mat, dryck, boende TV-rättigheter etc. Redan har de insett att Paris-Dakar är mer jobb och svårare än de någonsin kunnat ana. - Den 7-8 december får vi all utrustning och sen blir det till att lära sig slå upp tält etc. Startlistan i 24:e upplagan av Paris-Dakar kommer att offentliggöras inom kort. Men redan nu är det klart att det är fullt startfält med femton tävlande i Calle och Håkans klass Toyota Trophy. Tolv olika nationaliteter finns representerade och här finns bl a före detta Formel 1-förare, bergstigare etc. I tidigare rallyn har 60 procent kommit i mål i klassen. - Vårt mål är inte enbart att komma fram till Dakar, utan att vinna klassen, förklarar Håkan Roos. Körsträckan presenterades i veckan och därmed har teamet också startat detaljplaneringen hur de skall nå målet den 13 januari...