Nu ska vinterdäcken på
Lagen om vinterdäck gäller från den 1 december till den 31 mars. Nu är det alltså hög tid att byta till vinterdäck. Men innan du gör detta kontrollera vinterdäcken noga. Hur ser mönsterdjupet ut, finns det dubbar kvar om du har dubbdäck och kommer du ihåg hur gamla däcken är? Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Med hjälp av ett femkronorsmynt går det lätt att kontrollera mönsterdjupet. Avståndet mellan överdelen på siffran 5 och kanten av myntet är 3 millimeter. Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av däcket. Om siffran 5 är helt synlig är däcket absolut utslitet. Vinterdäck med ett mönsterdjup på 3 millimeter ger mycket dåligt grepp. Olika tester visar att greppet blir skrämmande dåligt redan när mönsterdjupet är 4-5 millimeter. Rätt lufttryck ökar säkerheten och livslängden på däcken När vinterdäcken sitter på plats är det dags att kontrollera lufttrycket. Lufttrycksrekommendationen hittar du på bilens instruktionsbok. Fel lufttryck ändrar däckens egenskaper vilket kan orsaka en farlig sladd vid exempelvis en undanmanöver. Enligt Nokian Tyres, som har en lång erfarenhet av tillverkning av vinterdäck för nordiska förhållanden, har däcket betydligt kortare livslängd om lufttrycket är för lågt. Om man kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck minskar däckets livslängd med 20 procent. Om lufttrycket är endast 70 procent av det rekommenderade, halveras däckets livslängd. För lågt lufttryck ökar också bränsleförbrukningen. Om du har mycket last i bilen bör lufttrycket ökas något. Dubbar eller dubbfritt Om du måste köpa nya vinterdäck så är en allmän rekommendation att köpa däck som är gjorda för varierande nordiska vinterförhållanden. Därefter ska du göra valet mellan dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck. Generellt kan sägas att dubbdäck är bäst i varierande vinterförhållanden och det säkraste valet för bilister som är ovana och kör lite, eller för dem som måste köra mycket på alla väglag. Friktionsdäck som är gjorda för nordiska förhållanden ger bra grepp på snö och däckljudet är lågt. Friktionsdäck passar bra för bilförare som är erfarna och kan köra aktivt och lugnt. Gemensamt för båda typer av nya däck är att de ska köras in under cirka 50 mil. Samtidigt ska man undvika häftiga accelerationer eller bromsningar för att dubbarna ska sätta sig ordentligt i dubbhålen.