23948sdkhjf

»Visst går det att öka intresset och kvaliteten på fordonsutbildning»

Visst går det att både öka intresset och höja kvaliteten på fordonsutbildningen. Det har Almers gymnasium i Varberg visat. Tidigare var det en utbildning som lockade få sökande medan det idag är kö för att få komma in på Fordonsprogrammet vid skolan. Från att ha haft 16 platser, som man inte lyckades fylla, finns det idag 24 platser och det är kö för att få komma in. -Vi har lyckats tack vare ett aktivt arbete som har involverat såväl skola som näringsliv. Vårt bekymmer idag är egentligen att vi inte kan bereda plats för alla som vill gå fordonsutbildning. Vi har idag också kvalificerade sökande och kunskapsnivåNyckeln till framgången är projektet Ny Fart 2000. Efter en problem- och behovsanalys 1996 fick fordonsprogrammet i Varberg möjlighet att ansluta sig till utvecklingsprojektet Ny Fart 2000, ett samverkansprojekt mellan nio yrkesnämnder. En styrgrupp med representanter från föräldrar, elever, branschen, fackliga organisationer samt karaktärs- och kärnämneslärare knöts till projektet, som begränsades till grenen fordonsteknik. Karin Ottesson-Bubb var själv projektledare och hela fordonsprogrammets arbetslag deltog i utvecklingsarbetet tillsammans med APU-handledare. -Målsättningen var att öka antalet sökande till fordonsutbildningen, förbättra samverkan mellan skolan och arbetslivet, bredda kompetensen hos skolledare, lärare och handledare samt vidareutveckla den grundläggande yrkesutbildningen inom programmet,För att höja intresset för programmet anskaffades en bil som eleverna inom ramen för utbildningen skulle bygga om till en tävlingsbil och senare även tävla med. Dessutom beslöt man att inkludera körkorts-utbildning i fordonsprogrammet. Ett samarbete med en fordonsutbildning i England bidrog också till statushöjningen av programmet. Av problemanalysen hade framgått att det måste vara på skolans initiativ som en god samverkan med arbetslivet skulle kunna komma till stånd. Skolan började med att tillfråga företagen vilka kompetenser de önskade hos sina framtida medarbetare. Att lärare, såväl i karaktärsämnen som kärnämnen, då gick ut och intervjuade företagen blev en god start för kontakterna. Att även rektor kom på besök öppnade dörrarna ytterligare. Sedan blev det viktigt att via styrgruppsträffar, programråd och handledar-utbildningar skapa kontinuitet i kontakterna och fortsätta arbetet med att överbrygga kulturskillnader. Vid projektets start hade eleverna mycket liten del APU (Arbetsplatsutbildning). Nu har alla totalt 18 veckor. Varje elev har en funktionell APU-pärm. APU-platsernas verksamhet har analyserats i förhållande till kursmålen. Handledardagar har genomförts och ett nytt förslag till handledarutbildning har utarbetats. Bilföretag har ställt medarbetare till skolans förfogande för viss information/instruktion. Lärare får i viss utsträckning delta i bilföretagens internutbildningar. För att uppnå större helhet i utbildningen och lära eleverna att arbeta i lag beslöt man sig för att införa lärararbetslag och därigenom öka möjligheterna att genomföra ämnesövergripande, verklighetsnära projekt. Åtgärder för detta blev en organisationsförändring som via schema och tjänstefördelningar underlättade för lärare att träffas och som minskade kärnämneslärarnas splittring på alltför många program. En ombyggnad av lokalerna som gav en verklighetstrogen, välutrustad verkstadsmiljö med angränsande teorisalar placering av lärararbetsplatser runt ett gemensamt kaffebord som lockade till spontana möten. Ett omfattande kompetensutvecklingsprogram som bl.a. innehöll utbildning i PBL-metodik, specialpedagogik, social kompetens, arbete i arbetslag och kvalitetssäkringsmetoder. Fordonsprogrammets elever har nu fått delta i ett antal olika projektarbeten där ämnen i olika konstellationer integrerats. Arbetena har bl. a. handlat om Tävlingsbilen, Växthuseffekten, Hur Sverige styrs och Att lära ut hur man sköter en bil. Resultat blev att utöver nya kunskaper och färdighetsträning för eleverna medförde projektarbetena även att eleverna lärde sig att samarbeta över årskursgränserna via arbetet med tävlingsbilen, som omfattade alla programmets elever. Nyttan av och sambandet mellan de olika ämnena framgick klarare än vanligt via projekten och ökade elevernas motivation, särskilt för kärnämnena. Fler elever än tidigare blir nu godkända och fler läser t. ex. Ma B och Eng B. Också lärarna fick kompetensutveckling i modern bilteknik via projektet med tävlingsbilen. -De lokala branschföretagen har haft en mycket positiv inställning till projektet och vi har mycket goda kontakter. Vi träffas en gång i månaden och diskuterar utbildning, branschfrågor m.m. Och fler företag vill vara med på dessa träffar vilket innNyligen hade Fordonsprogrammet Öppet Hus inför valet till gymnasieskolan. Det kom 92 niondeklassare på besök, vilket visar på intresset för den här utbildningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078