23948sdkhjf

Peugeot satsar på Super 1600 I Rally-SM

Nu kommer den första riktiga Super 1600-bilen till Sverige. Det är Peugeot Sport Sverige som gör en storsatsning på Rally-SM 2002. - Vem som ska köra bilen blir klart om ett par veckor, säger Pelle Brinkenberg på Peugeot Sverige. Den nya rallybilen är en Peugeot 206 Super 1600. Bilen är utvecklad i Frankrike främst för asfaltrallyt i Europa. När det gäller grus och snö kommer mycket av utvecklingsarbetet att ske i Sverige. - Vi får ett starkt stöd av Peugeot i Frankrike och vi ska i den här satsningen även arbeta tillsammans med Peugeot i Danmark. Det berättar rallyveteranen Gert Blomquist, som har bråda dagar just nu. Smålänningen blir teamchef och ansvarar för att bygga upp bilen och teamet. - Vi hoppas hämta bilen i Paris i mitten av december, men räknar inte inte med att bli klara till SM-premiären i Bergslagsrallyt den 4-5 januari. Så vi ska försöka få tag i en begagnad Super 1600 i Frankrike, som vi kan inleda säsongen med. - Förhoppningsvis blir den bilen sedan kvar i landet i händerna på en annan svensk förare. Det är nu tre år sedan Peugeot drog igång sin nysatsning på rally i Sverige.. Det blev succé direkt och har resulterat i att märket erövrat fyra SM-guld hittills - två i SM i Lilla Grupp N och två i Junior-SM. Totalt har man dessutom sålt ett 20-tal Grupp N-bilar på den svenska rallymarknaden. Och nu tar Peugeot Sverige alltså klivet upp i spektakulära Lilla Grupp A. Bakom beslutet ligger att svensk rallysport beslutat fortsätta med sin SM-satsning på bilarna i Lilla Grupp A, eller F2, som klassen kallas i folkmun. Peugeot 206 Super 1600 är en riktig rallyracer. 1600-motorn beräknas lämna ca 210-215 hästar i nästa års version. Det ger imponerande fartresurser i bilen, som väger under 1.000 kilo. Utseendemässigt är den mycket lik Peugeots 4-hjulsdrivna turbomonster 206 WRC, som används i rally-VM och där nyligen tog Peugeots andra VM-titel i märkesmästerskapet. - Teoretiskt kan vi bygga om bilen till Grupp A, vilket vi får göra i Sverige. Visserligen ger det lite extra effekt, men vi tror att Super 1600-utförandet ska räcka. Och så får vi en bil som man dessutom kan tävla med internationellt eftersom FIA, bilsportens högsta organ, beslutat göra en rejäl satsning på den här klassen de närmaste åren, avslutar Gert Blomquist. Fakta om bilen: Modell Peugeot 206 Super 1600 Motor: 1.600 cc Effekt: C:a 210-215 hk V-låda: 6-växlad sekventiell Vikt: C.a 970 kg Hjul: 15 tum (grus), 16 tum (snö) eller 17 tum Pris: 100.000 Euro i basutförande

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063