Stort GM-utbud av nyheter på 2002 Detroit Auto Show
General Motors drar skynket av en hel rad intressanta produktionsfärdiga modeller liksom ett antal spännande konceptbilar, samt visar ett stort tekniskt genombrott på 2002 North American International Auto Show i Detroit 12 – 21 januari 2002. GM fortsätter att skriva nya kapitel i bilhistorien, inte minst genom introduktionen av tre produktionsbilar som många sett fram emot med stor förväntan: HUMMER H2, Chevrolet SSR och Cadillac-roadstern XLR. Samtliga kommer att marknadsföras som 2003 års modell. HUMMER H2 H2 är en fullstor SUV med alla ur-HUMMERN H1:s starka egenskaper förfinade: Mer åkkomfort med oförändrat överlägsen framkomlighet. Medan HUMMER H1 fortsätter att vara den fullkomligt kompromisslösa terrängbilen, inleder HUMMER H2 en ny era av ytterst funktionella och komfortabla bilar med många användningsområden, inte minst för familjer. Dess klättringsegenskaper är fantastiska: H2 kan vada i halvmeterdjupt vatten, klättra över 40 cm höga stenar (eller trappsteg), köras över djup och lös sand etc. Ett 40-tal tillvalsutrustningar från fabrik gör HUMMER H2 möjlig att anpassa till praktiskt taget vilken arbetsuppgift som helst. Cadillac XLR Djärv och fullkomligt ny, baserad på den designprisade Evoq-konceptbilen har lyxroadstern XLR en smart, fällbar topp och den första effekthöjda 4,6-liters Northstarmotorn anpassad för bakhjulsdrift. Cadillac XLR kommer att tillverkas vid en särskild sammansättningsfabrik i Bowling Green, Kentucky Chevrolet SSR Ingen annan tillverkare erbjuder en bil som Chevrolet SSR, som fullkomligt liknar konceptversionen både i fråga om utseende och prestanda. Den trimmade roadster-pickupen är kul, funktionell och iögonfallande överallt. Senare i år kommer Chevrolet SSR att börja serietillverkas i Lansing, Michigan. Modellen har utvecklats vid GM:s Corporate Brand Character Center och är baserad på GM:s mellanstora lätta lastbilar. Det innebär att den spännande prestandalastbilen har en ram av hydroformade balkar med mycket stor hållfasthet – och låg vikt. De flesta karossdelarna är av pressad plåt, och mycket få designförändringar jämfört med konceptbilen från 2002 har gjorts. Helt oförändrat är emellertid det viktiga utseendemässiga förhållandet mellan hjul (19 eller 20 tum!) och kaross. Mer nytt från Cadillac: CTS och Escalade EXT Nya Cadillac CTS är en lyxig sportsedan med rena former, ett helt nytt chassi, valbart 5-växlad manuell låda från Getrag eller automatlåda och en 220 hk-motor som ger en 0-100-tid på under sju sekunder (manuell växellåda). Cadillac CTS’ utrustning är mycket omfattande med bland annat sex airbagar, inklusive dubbla fram, sido- och gardinairbags. Läderklädsel är standard och förarstolen elektriskt manövrerbar i åtta riktningar. Den läderklädda ratten har kontroller för audio- och klimatsystemen. Cadillac Escalade EXT är hälften lyx-SUV, hälften pickup. Den förlängda Escalade-versionen har en kupé med plats för fem personer och bakom den ett lastflak på 1,6 meter. Genom att kupéns bakvägg kan öppnas, kan Escalade EXT på några minuter och utan verktyg få ett lastflak med 2,5 meters längd. Godset skyddas från väder och vind av ett tredelat lock som kan hanteras av en person. Även bakrutan är möjlig att ta bort, för ökad lastkapacitet eller för friluftskänsla i passagerarutrymmet. Allhjulsdrivna Escalade EXT har en 354-hästkrafters V8-motor som erbjuder både bra acceleration och avspänd motorvägskörning. Chevrolet-nytt: Avalanche och TrailBlazer EXT Helt nya Chevrolet Avalanche är branschunik med sin kombination av passagerarutrymmen och lastflak. Upp till sex personer kan åka i ”hytten”, och lastutrymmena kan rymma exempelvis byggplattor i storlekar upp till 180 x 240 cm. Avalanches Convert-A-Cab-system med borttagbar bakvägg på hytten gör bilen oerhört användbar för familjer/företagare med skiftande transportbehov. Flaklasten skyddas av ett tredelat lock av komposit. Chevrolet Avalanche är försedd med en 285 hk stark V8-motor. En annan nyhet från Chevrolet är förlängda TrailBlazer EXT. Trots utrymmen för upp till sju personer transporterar TrailBlazer EXT upp till 1,1 kubikmeter bagage – med alla sittplatser i bruk. På alla sittplatserna finns trepunkts bilbälten, och de två bakre stolsraderna kan enkelt fällas samman för att förstora bagageutrymmet ytterligare. Nya TrailBlazer EXT finns med två-eller fyrhjulsdrift. Pontiac Vibe Pontiac kompletterar nu sitt modellprogram med en nyhet: Vibe. Det är en bil av en helt ny typ: både rymlig och flexibel, men till storleken kompakt. Den är hög, allhjulsdriven (tillval) och har en 180-hästarsmotor. I GT-utförande har Pontiac Vibe en sexväxlad manuell växellåda. Flexibiliteten visas främst av att Vibes baksäte kan fällas samman till en slät lastyta, och även den högra framstolens ryggstöd kan fällas för att förlänga lastutrymmet ytterligare. Bagagevolymen är normalt omkring en halv kubikmeter, och i bagagerumsgolvet finns hela åtta flyttbara lastförankringsöglor. En annan innovativ egenskap hos Vibe är att den har ett 115-volts eluutag i instrumentpanelen. Oldsmobile Bravada En helt ny version av Oldsmobile Bravada hör till dragplåstern i den anrika tillverkarens monter på bilaslongen i Detroit. Nya Bravada är två decimeter längre än föregångaren, och dessutom både bredare och högre. Drivkälla är en 4,2-liters rak sexcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar, helt i aluminium och med en effekt på 270 hk. Bravada har bara en handfull karosskomponenter (vindruta, framdörrar och bakdörr) gemensamma med sina syster-SUV:ar GM Envoy och Chevrolet TrailBlazer. En annan nyhet från Oldsmobile i vinter är att Alero (i Europa känd som Chevrolet Alero) nu också finns med en helt ny 2,2-liters fyrcylindrig motor. Den är konstruerad i samarbete mellan General Motors och Lotus och har en maxeffekt av 140 hk.