Nytt VW-koncept på Detroit-salongen
Wolfsburg / Detroit. Volkswagen har som tradition att visa en spännande framtidsstudie vid årets första internationella bilutställning, the North American International Auto Show i Detroit. År 2001 avtäckte Volkswagen sin uppmärksammade Microbus och året dessförinnan visades AAC Pickup. I år presenterar Volkswagen Magellan – en mångkunnig konceptstudie för morgondagens bilister. Konceptbilen som döpts efter den portugisiske världsomseglaren Magellan, har en W8-motor med 275 hk eller 202 kW. Den är fyrhjulsdriven och har luftfjädring med aktiv hydraulisk stötdämpning. Det tekniska innehåller pekar mot ett fordon med Offroad-egenskaper, men det är bara en del av sanningen. Den här studien förenar många världar. Medan de två tidigare nämnda konceptbilarna tydligt tillhörde ett visst segment undviker Magellan medvetet att låta sig inordnas. Modeordet idag är ”crossover.” Det refererar till fordons-koncept där valda egenskaper från flera segment förenas i ett fordon. Volkswagen-teamet i Design Centret i Sitges nära Barcelona har lyckats kombinera den moderna SUV:ens (Sport Utility Vehicle) attraktivitet med flexibiliteten hos en MPV (Multi Purpose Vehicle) och smidigheten hos en vanlig personbilskombi. Den är därmed en ny typ av bil som förenar det emotionella med det funktionella – ekonomisk, intelligent och utrymmeseffektiv samtidigt som den har offroad-bilens äventyrliga framtoning. Längden 4,685 m och bredden 1,860 m är ungefär densamma som en SUV, höjden 1,620 m visar att det är en annan sorts bil - konceptbilen är lägre än en SUV eller en MPV men högre än en vanlig kombi. Magellan är ett svar på de önskningar många förare haft som inte hittat det idealiska fordonet inom de vanliga segmenten (SUV, MPV eller vanliga kombibilar) men som uppskattar deras grundläggande egenskaper. Egenskaper som hög sittposition, framkomlighet på dåliga vägar, rymd både i kupén och i bagageutrymmet och bra vägegenskaper. Ytterligare ett viktigt element är individualitet, uttryckt som ett intelligent tekniskt koncept och en design som skiljer den från mängden. Magellans design har offroad-bilens robusta framtoning, SUV:ens enkla linjer som understryker rymden och den vanliga kombins dynamiska stil. Den progressiva karaktären har skapats utan att man behövt ta till iögonfallande designtricks. En nyhet är att Volkswagen märket placerats på en ny plats, inte på dess traditionella placering utan ovanför den nyutformade grillen. Offroad-kvaliteterna understryks av stora hjulhus med 19 tums hjul med sex ekrar försedda 245 Michelin däck (PAX-systemet som tillåter tillfällig körning med lufttomt däck gör reservdäcket överflödigt), hög markfrigång och korta överhäng och relativt lång motorhuv. Kombibilens egenskaper är harmoniskt integrerade, till exempel starkt lutande vindruta och, i motsats till en SUV, låg silhuett som en sportig familjekombi. MPV aspekten uttrycks genom bilens bredd och höjd liksom dess inredning. Utrymmen och sätesarrangemang inspireras snarare av MPV-bilar än från Microbusen. Inredningen domineras av robusta material i hög kvalitet (Alcantara, läder och aluminium) och en ovanlig lätthet i utformningen där till exempel sätena verkar vara upphängda i sina fästen. Instrument och kontroller sitter inte i en traditionell instrumentpanel utan är upphängda i en horisontell informationsprofil mellan panelen och motorhuven. En annan intressant idé är att Magellans navigationssystem ”GPS to Go” kan plockas ur och användas utanför bilen. Magellan har tre sätesrader och rymmer sex personer. Sittplatserna fram och i mitten består av individuella säten medan den tredje raden består av ett helt säte. En monorail-ram under sätena och längdjusteringen som är integrerade i trägolvet utnyttjar utrymmet på bästa sätt och ger samtidigt intrycket av att sätena ”svävar” i luften på samma sätt som instrumenten. Den bakre raden av säten kan fällas ned i golvet när de inte används. Förare som vill känna sig hemma överallt kan hänga på en specialutformad husvagn som föga förvånande är utformad för att likna bilen. Mer förvånande är att den kan förlängas med två meter. I konceptet ingår också en takbox som kan vändas upp och ned och förvandlas till en liten båt.