23948sdkhjf

Nya Volvo lanseras med hjälp av Sonys nya format

I dagarna visades Volvos nya bilmodell Volvo XC 90 på bilmässan i Detroit. Alla filmade inslag som visas på den nya modellen är gjorda med det nya digitala HD-formatet 24P CineAlta. -Vi satsar från och med nu helt och hållet på 24P därför att det ger mycket bättre bildkvalitet. I samband med att vi släpper nya XC 90 vill vi också att filmproduktionen ska utstråla den höga kvalitet Volvo står för, säger Christer Johansson, ansvarig för filmproduktionen på Volvo Personvagnar. I samband med lanseringen av XC 90 har man haft ingående diskussioner med sitt produktionsbolag Dockhouse om ny teknik och vad som idag är bäst för Volvos kvalitetsimage. - Vi valde 24P bland annat därför att det är en ny teknik som passar för och ger full rättvisa åt vårt varumärke, säger Christer Johansson. Idealiskt för mässor - Mässor är en svår miljö att visa filmade inslag i både när det gäller ljus och ljud. Med 24P når vi mycket bättre resultat än tidigare. Volvo Personvagnar blandar mycket liveinslag i sina filmer med animerade sekvenser och krocktester filmade med höghastighetskamera. - Även här kan vi använda 24P för att få bättre kvalitet och tekniken gör det också lättare att blanda inslagen. Slutresultatet handlar alltid om att kunna berätta en story på ett bra sätt, säger Christer Johansson. Med det nya digitala formatet får man också en enklare hantering och distribution och man kan enkelt överföra bilderna till andra format om det behövs. Det svenska Produktionsbolaget Dockhouse, som producerar filmerna åt Volvo, har investerat i 24P-kamera, bandare och en serie objektiv för det nya formatet. Man har just avslutat inspelningar på Island och i Danmark och första kund som anammat den nya tekniken är Volvo. - Volvo vill framtidssäkra materialet - när det gäller framtida produktioner är det det här som kommer att gälla, säger Rune Kullander, VD på Dockhouse. #NAME?Många fördelar Produktionsbolaget Dockhouse blev först i Norden med CineAlta, egen 24P-utrustning för reklam- och industrifilm. Utrustningen rullar redan för fullt och i september har man arbetat i tre veckor i USA för Detroit-produktionen. - Vi här på företaget är filmmänniskor i botten och gillar att kunna få upp lite size på produktionerna, säger Rune Kullander. Dockhouse tänker i framtiden gå över helt till CineAlta. Idag arbetar man också med Digibeta och film. - Fördelarna med CineAlta är många. Dels de klassiska när det gäller video som att man kan jobba mycket snabbt både med inspelning och efterbearbetning. Dels att man kan blåsa upp bilden till stora visningsformat och få en oerhört mycket bättre kvalHär handlar det om bilder i storlek 6x8 meter eller större som ofta betraktas på ganska nära håll på mässor och events. Dockhouse i Göteborg arbetar idag med 18 anställda samt ett stort antal konsulter som kallas in vid olika projekt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066