Mercedes nya E-Klass säkrare och sportigare
I och med introduktionen av Mercedes nya E-Klass införs för första gången i bilhistorien elektroniskt styrda bromsar på bred front. SBCTM (Sensotronic Brake Control), som debuterade på Mercedes SL i höstas, fördelar bromskraften individuellt till hjulen och säkerställer därmed lugn och effektiv bromsning under alla körförhållanden. Med AIRMATIC DC, där DC står för Dual Control, som i dubbelfunktion, erbjuder nya E-Klassen också en annan världsnyhet: Både stötdämpningen och fjädringen anpassas efter vägstandarden, förarens körsätt samt lastens tyngd och placering i bilen. Systemet, som är standard i E 500 och tillval på övriga modeller, säkerställer komfortabel körning utan att det går ut över sportigheten eller omvänt. Kring den passiva säkerheten har ett helhetsgrepp tagits. Deformationszonen fram har förlängts och den nedre bärarmen, i den av fyra länkarmar uppbyggda framvagnen, har utformats så att risken för inträngning i fotutrymmet minskar. Intelligenta bälten Småkrockar i upp till cirka fyra km/t klarar stötfångarna utan att skadas och i krockar upp till 15 km/t tar speciella krockvåldsabsorbenter framtill och baktill hand om utan att bärande delar av karossen skadas. Utöver krocksensorn mitt i bilen finns det sensorer längst fram och långt ut på sidorna för att på effektivast möjliga sätt styra ytterligare en världsnyhet: Intelligenta bilbälten. Det betyder dels att krockkuddarna (av tvåkammartyp) blåses upp snabbare, dels att bältesförsträckarna drar åt bältet i ett tidigare stadium av olycksförloppet. Beroende på krockvåldet släpper bältets kraftbegränsare efter olika mycket. Vid högt krockvåld följs bältets snabba och kraftiga åtstramning omedelbart av en minskad åtdragning så att förare och/eller framsätepassagerare kommer djupare in i krockkudden. Därmed minskas våldet mot bröstet. Vid rundslagning aktiveras de fönstertäckande sidokrockkuddarna (Window Bags) av en signal från den krocksensor som sitter mitt i bilen. Dynamiska stolar Utöver den komfortabla fjädringen erbjuder nya E-Klass också perfekt klimat för de åkande. Automatisk luftkonditionering är standard på alla modeller och som tillval finns Thermotronic som delar in kupéutrymmet i fyra zoner och anpassar temperaturen med hänsyn tagen till solinstrålningen. Nya E-Klass finns som tillval med dynamiska framstolar. Stolarnas ryggstöd har inbyggda kamrar som kan trycksättas med luft och därmed kan sidostödet anpassas efter förarens körsätt. Med nya E-Klass debuterar andra generationen CDI-motorer. De har upp till åtta procent högre effekt och vridmoment. Från början kommer fem, tre bensin- och två diesel-, motorer att finnas tillgängliga. Senare (hösten 2002) kommer också en helt ny, fyrcylindrig motor i E200. Den kännetecknas av att den har kompressor och dubbla balansaxlar. Världsetta i segmentet Mercedes E-Klass (W210 internt) har tillverkats i över 1,4 miljoner exemplar sedan den introducerades 1995. Det betyder att den, med en försäljningstakt på över 200 000 enheter per år, är världens mest sålda bil i nedre lyxklassen. Dess andel av segmentet globalt har legat på i genomsnitt 24 procent; med upp till drygt 40 procents marknadsandel i vissa länder. Nya E-Klassen (W211), som begår sin världsdebut på Bryssel-salongen, har tagit 48 månader och kostat mer än två miljarder euro att utveckla. Prisbild De svenska på gatan-priserna är inte definitivt fastlagda (januari 2002). En prishöjning med cirka fem procent i förhållande till dagens E-Klass planeras. E 220 CDI kommer vid introduktionen i mars att kosta cirka 353 500:-. (i dag 330 000:-).