I april introduceras Skoda Superb i Sverige
. Skoda Superb är en stor och komfortabel bil i typisk Skodastil, byggd med den avancerade teknologi som VW-koncernen utvecklat gemensamt. Skoda Superb har klassisk, välproportionerlig Sedankaross med separat bagageutrymme bak på 462 liter. Utvändigt är bilen hela 4,8 meter lång, 1,76 meter bred och 1,47 meter hög. Fronten och taket är strömlinjeformade och ger ett smidigt intryck trots Skoda Superbs stora yttermått. Frontgrillen och strålkastarna har tydliga Skoda-drag liksom profillinjerna, den tredje sidorutan i bakdörren och formen på bakljus och aluminiumhjul. Bakdörrarna är stora vilket gör att insteget i baksätet blir bekvämt Invändigt är Skoda Superb komfortabel och ombonad. De goda utrymmena har möjliggjorts med del på den långa hjulbasen som är 2,8 meter. Speciellt rymligt är det för benen i baksätet. Valet av material, tyger och färger förstärker intrycket av storbilskomfort av hög kvalitet. Fem starka motoralternativ Skoda Superb finns med fem vridmomentstarka, vibrationsfria och bränsleekonomiska motoralternativ: 1) Skoda Superb 2.0 l har 4-cyl 2-liters bensinmotor med ett max vridmoment på 172 Nm vid 3.500 r/min och toppeffekten 85 kW/115 hk vid 5.400 r/min. 5-växlad manuell växellåda är standard. 2) Skoda Superb 1.8 l turbo har 4-cyl turboladdad 1,8-liters bensinmotor med 5-ventilsteknik. Den utvecklar ett max vridmoment på 210 Nm från 1.750 till 4.600 r/min och en maxeffekt på 110 kW/150 hk Trots en kraftfull motor i en så stor bil som Superb är bränsleförbrukningen måttliga 8,3 liter/100 km. 5-växlad manuell växellåda är standard. 3) Skoda Superb 2.8 l V6 har 2,8 liters V6-motor på 142 kW/193 hk vid 6.000 r/min och ett max vridmoment på 280 Nm vid 3.200 r/min. Sportiga prestanda till trots är bränsleförbrukningen ändå måttlig - 9,9 liter/100 km i blandad körning. Toppmotorn kombineras med 5-växlad manuell växellåda eller mot tillägg 5-stegad automatisk Tiptronic-låda, som nu gör debut hos Skoda. Till vänster på växlingskulissen finns det dynamiska körprogrammet DSP med de automatiska växlingsstegen P, R, N, D, 4, 3, 2 och 1. Till höger växlar man manuellt steg-för-steg som i många tävlingsbilar. 4) Skoda Superb 1.9 TDI PD – ett av två starka och bränslesnåla dieselalternativ – har en ny turboladdad 1,9-liters TDI –motor med sk Pumpe Düse-högtrycksinsprutning och variabel turbingeometri (VTG). Max vridmoment är 285 kW från 1.750 till 2,500 r/min, toppeffekten 96 kW/131 hk vid 4.000 r/min och bränsleförbrukningen är så låg som 5,7 liter/100 km i blandad körning. 5-växlad manuell växellåda är standard. 5) Skoda Superb 2.5 TDI V6 med direktinsprutad turbodiesel på 114 kW/155 hk vid 4.000 r/min och max vridmoment på hela 310 Nm från 1.400 till 3.500 r/min. Bränsleförbrukningen är för en V6:a låga 7,0 liter/100 km i blandad körning. 6-växlad manuell växellåda är standard. 5-stegad automatlåda, Tiptronic, finns som tillval. Unika tekniska lösningarSkoda Superb lanseras med flera tekniska nyheter och smarta finesser. För att höja komforten lanseras ett vila-benen-paket där bakpassageraren kan sträcka på benen genom en lucka i passagerarstolen fram. En speciell markbelysning finns i nedkanten av ytterbackspeglarna, vilket tillsammans med ett kom-hem-system med strålkastarbelysning en kort tid sedan man stängt dörrarna underlättar ursteg i mörker. För att orientera sig i kupén finns bl.a. belyst benutrymme fram och bak, belysning i nedkanten av solskydden och belysta inre dörrhandtag. Fler Superb-finesser: luftkonditionerat handskfack och luftkonditionerat förvarningsfack i mittarmstödet för kylning av dryck etc, paraplyfack inklusive hopfällbart paraply i vänstra bakdörren, eluppvärmt spolarvätskesystem, innerbackspegel med automatisk nedtoning av bländande ljus samt effektivare vindrutetorkare, sk Aero Wipers. Bland high-tech-lösningar som kommer för första gången i Skoda finns Tiptronic växellåda till V6-modellerna, sidokrockgardin, bi-xenon-strålkastare och den senaste generationen av ESP med bromsassistans. Skoda Superb erbjuds i tre utrustningsnivåer (utrustningen ännu preliminär) som kombineras med de fem motoralternativen: Classic har Onyx svart som inredningsfärg och Picabo klädsel. Interiören i Classicversionerna är ombonad och generös med bl.a. justerbar ratt i höjd- och längsled, belysta makeupspeglar i främre solskydden, belyst benutrymme fram, elhissar fram och bak, farthållare, läslampor fram och bak samt radioförberedd med åtta högtalare och takantenn. Förvaringsutrymmen finns i fram- och bakdörrarna, mittkonsolen, handskfacket ( belyst, låst och även luftkonditionerat) och mittarmstödet (även luftkonditionerat). 6 mugghållare finns i bilen. Classic-utrustningen inkluderar det mesta som förväntas av en stor komfortabel bil: utöver all aktiv och passiv säkerhetsutrustning (se längre fram) luftkonditionering med utblås även i baksätet, höjbara framstolar, de nya effektiva vindrutetorkarna, integrerade pop-up strålkastarspolare som fälls ut vid spolning, elektrisk uppvärmbar fram- och bakruta, elmanövrerade och uppvärmbara yttre backspeglar, multifunktionsindikering, dimljus som är integrerat med strålkastarna och 16-tumshjul med stora Stone-hjulsidor (Orbit lättmetallhjul i V6-modellerna). Comfort erbjuder fler interiörfärger ( Onyx svart och Ivory ljus), Contour klädsel, borstad aluminiumdekor på dörrsidor och luftutsläpp, läderklädd ratt, växelspak och handbroms och 16-tums Metan aluminiumlhjul. Utrustningslistan omfattar bl.a. el-manövrerad Climatronic luftkonditionering med pollenfilter, belyst benutrymme i baksätet, belysning i ytterbackspeglarna, regnsensor, paraply och förvarningsfack i vänstra bakdörren, automatiskt avbländande innerbackspegel, skidfordral i bakre armstödet mm. Elegance har ädelträdekor på dörrsidorna och mittkonsolen, Vachette delläderklädsel, växelspak med trä och skinn, el-ställbara framstolar med minnesfunktion och såväl framstolarna som baksätet med eluppvärmning. I standardutrustningen ingår 17 tums Cubic lättmetallhjul , elinfällbara ytterbackspeglar, och Bi-xenon-strålkastare. Som options finns bl.a. dynamisk GPS navigationssystem, cd-stereo alt. kassett-stereo med cd-växlare i bagagerummet, multifunktionsratt med Maxi-DOT display, elsolucka, draganordning, 17 tums Solid aluminiumhjul och Skodas vilabenen-paket (öppningsbart ryggstöd i främre passagerarstolen). Hög passiv säkerhet…Det stora passagerarutrymmet i Skoda Superb är förstärkt med högfasthetsstål. I dörrarna finns sidokrocksbalkar med krockskyddande skum. Avsikten var att bygga en bil som klarar de tuffaste säkerhetskraven i både Europa och USA - och då inte bara kraven som gäller idag utan även de som väntas under bilens livstid. I säkerhetsutrustningen finns full-size airbags för förare och passagerare fram, sidoairbags för förare och passagerare, höjdjusterbara trepunktsbälten fram med bältessträckare samt trepunktsbälten och nackkuddar på samtliga platser bak, ytterplatsernas trepunktsbälten försedda med bältessträckare. Som standard utrustas Skoda Superb med sidokrockgardin som täcker området mellan främre A-stolpen och bakre C-stolpen och som omdelbart aktiveras (och skyddar huvudet) vid påkörning från sidan. Som ytterligare säkerhetsutrustning finns liksom i Skoda Fabia och Skoda Octavia bl.a. ISOFIX-system i baksätet, fyra lastöglor i bagagerummet samt bränsleavstängning och automatisk upplåsning av centrallåset och aktivering av varningsblinkers vid krock. …och aktiv säkerhet på toppnivåDen aktiva körsäkerheten är också väl tillgodosedd. Skoda Superb är byggd på ett chassi med ett stort axelavstånd på 2.803 mm, vilket utöver stora utrymmen också ger goda köregenskaper. Exakta styrning bidrar till hög aktiv säkerhet. Framaxeln av multilänktyp ger hög komfort och säkra köregenskaper. Den stela bakaxeln är konstruerad med pilot-pinteknik, ett tillförlitligt koncept som är enkelt och platsbesparande och som ger full hjulkontroll. Bromssystemet inkluderar avancerade elektroniska system som stabiliserar chassit. Omfattningen av system beror på valet av motor. Låsfria ABS-bromsar, elektronisk differentialbroms (EDS) samt elektroniskt kontrollerad hydraulisk bromsassistans höjer säkerhetsnivån vid bromsning. Modellerna med 1.9 TDI PD/96kW har som standard också antispinnreglering ASR och motorbromsreglering MSR. Därtill kommer den senaste generationen av det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP som standard i alla 6-cylindriga Superb (2.8 V6 och 2.5 TDI V6) och erbjuds som tillval i det övriga motorprogrammet. Tryggt köp med nya garantierSkoda Superb erbjuder trygghet med omfattande produkt- och servicegarantier. Utöver 10 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti ges Skodas Mobilitetsgaranti som bland annat täcker kostnaderna för bärgning till närmaste Skodaverkstad, övernattning för bilens förare och passagerare på hotell, hyrbil, transporter med mera om felet inte genast kan åtgärdas. Mobilitetsgarantin gäller under förutsättning att man följer servicerekommendationerna. Serviceintervallerna för Skoda Superb är hela 3000 mil för bensinmotorerna och 5000 mil för dieselversionerna med 2 år som maximalt tid mellan servicetillfällena. Skoda Auto fortsätter att växa Med Skoda Superb fortsätter Skoda Auto sin offensiva satsning. Sedan man gick in i Volkswagen-koncernen för tio år sedan har fabriken tillverkat personbilarna Skoda Felicia 1994-2000, Skoda Octavia från 1997 och Skoda Fabia från 1999. Produktionen har ökat år från år till en rekordvolym på närmare 500.000 bilar 2001. Av nya stora Skoda Superb räknar Skoda Auto med en årstillverkning av ca 35.000 enheter, varav 25.000 för Västeuropa. Om efterfrågan blir större finns extra produktionskapacitet vid den nya, högmoderna fabriken i Kvasiny. Skoda Superb introduceras i Sverige i vår. Av de ca 1.500 bilarna som väntas till Sverige 2002 levereras de första i april. Priser och slutgiltiga Sverigeutrustningar är ännu inte klara.