Ny metod från Audi skyddar karossen under transport
Som första biltillverkare i världen har tyska Audi börjat använda en metod för att skydda karossen under transport från fabrik till återförsäljare. Processen är helautomatisk och fungerar så att en tunn film sprayas på bilens kaross i samband med lackeringen. Metoden är miljövänlig och filmen enkel att avlägsna. Audi använder nu en process som tidigare inte existerat i denna form inom bilindustrin. I en pilotanläggning i lackeringen i Ingolstadt sprayas alla karosser för Audi A3 och TT med en ny sorts flytande film för att förhindra lackskador i samband med transport. Patent har sökts för denna innovation, som började som ett projekt i april 1999. Syftet var att hitta alternativ till konventionella metoder som vax och självhäftande folie. Kombinerar fördelarDet finns flera nackdelar med såväl vax som självhäftande folie. Användning av det sistnämnda är tidsödande, kräver stora arbetsinsatser samt utrymme - samtidigt som det är dyrt. Kostnaderna för att använda vax är däremot mycket låga - men vaxet har en negativ påverkan på miljön. Det går åt mycket vatten och lösningsmedel, både när vaxet påförs och när det ska tas bort. – Det nya konceptet kombinerar alla fördelarna hos såväl vax som självhäftande folie - samtidigt som alla nackdelar försvinner, säger Dr Sigrid Saulich, som är ansvarig för projektet på Audi AG. Skydd även under monteringInvesteringen för en sprayanläggning uppgår till cirka fem miljoner euro. Audi har startat en pilotanläggning i lackeringen i Ingolstadt. För åtta robotar tar det 4,5 minuter att täcka en kaross med sprayfilmen, som är en vattenaktig polyester-polyuretan-blandning. Sprayfilmen påförs mot slutet av lackeringsprocessen. Det gör att den inte enbart fungerar som skydd under transporten, utan även när bilen monteras ihop. När bilen anländer till återförsäljaren kan skyddet enkelt tas bort på plats. Tidigare var återförsäljarna tvungna att ta bort det skyddande vaxet på särskilda anläggningar, men med det nya systemet sparas såväl tid som kostnader. Den borttagna filmen kan dessutom återvinnas. Det pågående pilotprojektet kommer att ge nödvändiga erfarenheter för att införa systemet i produktion av större volymer. Audi planerar att använda sprayfilm även för andra modeller i framtiden.