23948sdkhjf

Brasilien lockar nordisk fordonsindustri

Med Scania, Volvo Lastvagnar (Trucks) och brasilianska leverantörer i sikte åker ett 20-tal nordiska leverantörsföretag den 27 feb - 7 mars till Brasilien för att knyta nya kontakter. Det är ett led i den nordiska fordonsindustrins gemensamma projekt Go Global. Detta syftar till att föra ut nordiska leverantörsföretag utanför Nordens gränser och hjälpa dem med kontakter för att konkurrera internationellt. Redan har projektet haft gemensamma resor till USA resp. Frankrike för möten, där nordiska leverantörer träffat resp. Volvo Trucks, Volvo-ägda Mack samt amerikanska leverantörer i USA och Renault Véhicules Industriels (RVI) med inhemska leverantörer i Lyon i Frankrike. Efter besöket i Brasilien står ett besök i München på programmet i april för besök hos den tyska lastbilstillverkaren MAN samt möten med tyska leverantörsföretag för tunga fordon. I Brasilien får de nordiska leverantörerna träffa dels Scania i Sao Paulo, dels Volvo Trucks i industristaden Curitiba och dels en mängd brasilianska leverantörer för gemensamma affärer, uppköp, delägarskap och annat möjligt samarbete. - Vi har redan flera gånger försökt ordna en resa för nordiska leverantörer till Sydamerika, men hittills har intresset varit klent, berättar arrangören Svenåke Berglie, chef för branschens egen organisation, Fordons Komponent Gruppen (FKG) = ScandiProjektet Go Global leds av Peter Ekenger med förflutet inom nordisk fordonsindustri i både Frankrike och Brasilien samt även Göteborg. Som stöd har han Exportrådet, handelskammare, industri- och handelsorgan i besökta länder samt svensk juridisk och logistisk expertis. - Jag hoppas på ett 20-tal deltagande företag, säger Peter Ekenger. På en informationsträff i Göteborg den 6 februari fick ett 15-tal företag en snabbkurs i den brasilianska tunga fordonsindustrin, förmedlad av experter från svensk-brasilianska handels-kammaren, Saab/Gripen-projektet, Scania samt advokatfirman Vinge. Flera faktorer talar för att nordiska leverantörer bör etablera sig i Brasilien: - det stora geografiska avståndet med långa båttransporter fördyrar nordisk export - man slipper brasilianska importtullar om ca 14 procent - ganska låga löne- och produktionskostnader - nära till Scanias och Volvos sydamerikanska fabriker - stor och växande inhemsk samt sydamerikansk marknad - västlig affärskultur med många utländska företag - bra affärsstruktur och effektivt banksystem - kompetent och välutbildad personal - behagligt klimat och en attraktiv kultur och livsstil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062