23948sdkhjf

Förlamade kan köra motorcykel med datorstyrda stödhjul

Thomas Ekstedt blev förlamad från bröstkorgen efter en motorcykelolycka. För att åter kunna köra motorcykel har han utvecklat stödhjul för vanliga tvåhjuliga motorcyklar. Stödhjulen hjälper till att hålla balansen vid låga farter och stopp. För detta belönas Thomas Ekstedt idag med Stockholms stads uppfinnar-stipendium på 70 000 kronor. För 21 år sedan råkade Thomas Ekstedt ut för en motorcykelolycka och blev förlamad från bröstkorgen. Under studietiden på KTH:s ingenjörsskola i Kista fick han möjligheter att förverkliga sin dröm, att åter kunna få köra motorcykel. – Nu kan jag och andra i min situation som inte själva kan hålla balansen köra motorcykel. Jag har utvecklat en lösning som balanserar motorcykeln vid låga farter och när man står stilla, säger en glad Thomas Ekstedt. Thomas Ekstedts uppfinning är stödhjul för vanliga tvåhjuliga motorcyklar som hjälper till att upprätthålla balansen vid låga farter och stopp. Hjulen är normalt uppfällda, men då farten blir tillräckligt låg fälls hjulen ut automatiskt. De ger stöd åt föraren som inte behöver sätta ned fötterna när cykeln stannar. När farten återigen ökar fälls hjulen upp. Automatiken styrs av en datorenhet som läser av farten och koordinerar in- och utfällningen med hjälp av pneumatik. Thomas Ekstedt, 37, är färdig maskiningenjör vid Ingenjörsskolan inom KTH Kista. Han arbetar idag som applikationsingenjör. Uppfinningen, som är patentsökt, utvecklade han i ett projektarbete vid Ingenjörsskolan. Utvecklingen har skett i nära samarbete med Harley-Davidson Sweden AB, som bl a ställt en motorcykel till förfogande för utprovning och tester.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065