Daniel Carlsson - Sveriges nya hopp i rally-VM
Äntligen har allt börjat fungera för Daniel Carlsson - Sveriges nya hopp i rally-VM. Först blev den 25-årige värmlänningen fyra i Rally Monte Carlo, där han premiärkörde för sitt nya team i Junior-VM. Sedan slog han till och vann premiären i en annan VM-klass - Grupp N - i Svenska Rallyt. Nu tar han en paus i VM-tävlandet. För att i stället utmana den svenska eliten i nästa SM-deltävling i rally, Rally Vännäs den 1-2 mars. - Det blir nog svårare att vinna Stora Grupp N i Vännäs, än att vinna i Svenska Rallyt. Konkurrensen i SM är grym, säger Daniel med ett brett leende - han älskar tuffa utmaningar! Daniel och hans team - Olsbergs - bestämde sig sent för att köra SM. Så både SM-premiären och VM-tävlingen Svenska Rallyt kördes med lånade bilar. Men nu är hans egen Mitsubishi Gr N Evo 7 snart klar: - Vi ska köra en provtävling veckan innan Vännäs, för att se att allt sitter där det ska. Förmodligen kör vi Gestrikekannan i Järbo den 23 feb. Daniel Carlsson har en snabb karriär bakom sig. Han debuterade i breddklassen Volvo Original genom att vinna den nordiska C-förarserien 1997. Därefter har det blivit en rad medaljer både i Junior-SM och i Stora SM, Grupp H. Och nu är det alltså en internationell karriär det handlar om: -Just nu leker livet. Inte minst sedan Mattias Andersson kom in i teamet som codriver. Daniel har klart med alla sex VM-deltävlingarna i Junior-VM där han kör en 2-hjulsdriven Ford Super 1600. Däremot ska han inte köra VM i Grupp N, Svenska Rallyt var ett undantag. Och så ska jag köra de SM-tävlingar som inte kolliderar med VM. I SM-premiären i januari inledde Daniel övertygande men åkte av och tvingades bryta: - Vi gled ut i en sväng och fastnade. Inget farligt, men det fanns ingen publik som kunde hjälpa oss loss. Så det var bara att ge upp. Daniels SM-klass, Stora Grupp N, har utvecklats enormt just i år. Toppförarna från förra året, främst veteranerna Stig Olov Walfridsson, Kenneth Bäcklund och Cemoni Olsson, finns kvar. Dessutom har många nya duktiga förare från andra klasser tillkommit. Bland andra förre Opel-föraren Per Svan. Dalabonden chockade konkurrenterna genom att bli tvåa i sin klassdebut. Patric Carlsson - suverän i Lilla Grupp N - har också tillkommit liksom Carina Hermansson, Skepptuna, Torbjörn Pallin, Sundsvall m fl. Plus ett antal duktiga östgötar med Jonas Wigren och Tobias Gustafsson i spetsen. Och så har unge Oscar Svedlund från Karlstad blommat ut rejält, vilket han visade genom sin tredjeplats i premiärtävlingen. - Totalt 20 bilar i Stora Grupp N är bra, konstaterade tävlingsledaren Göran Timner, Vännäs. - Ett par dagar innan anmälningstiden gick ut hade ett 80-tal anmälda ekipage. Och då vet vi att det ska komma åtminstone några ekipage till. Rally Vännäs körs som en tvådagarstävling: tre specialsträckor på fredagskvällen den 1 mars, resterande nio under lördagen. Start och mål som sig bör i Vännäs, några mil väster om Umeå. Två av sträckorna körs praktiskt taget inne i Umeå - på regementets (I 20) gamla övningsområde. - Banan är totalt 45 mil, har två fasta serviceplatser - en per dag - och specialsträckorna mäter sammanlagt 13 mil, berättar Göran Timner.