Spännande sportbilskoncept på tuningmässa
I januari hölls styling- och trimmässan Tokyo Auto Salon i Japan och där visades bland annat två spännande konceptbilar baserade på Mazda-modeller. Cosmo 21 är ett retrokoncept som utgår från den klassiska Mazda Cosmo Sport 100S från 1967 men med helt modern teknologi. RS Coupé är i princip en MX-5 men med coupétak. De utställda Mazda-modellerna och -koncepten på Tokyo Auto Salon har byggts eller preparerats av dotterföretag till Mazda Corporation. De två konceptbilarna i denna release har byggts av Mazda Sangyo. De studerar möjligheterna att sätta Cosmo 21 i produktion men inga beslut har tagits. Tokyo Auto Salon firade för övrigt 20-årsjubileum i år. Cosmo 21 är som sagt ett retrokoncept som utgår från klassiska Cosmo Sport S100 från 1967 - den första serieproducerade bilen med wankelmotor. Det nya konceptet Cosmo 21 är försedd med de nyaste teknologierna, bland annat Mazdas revolutionerande nya wankelmotor Renesis, utvecklad för RX-8. RS Coupé är baserad på Mazda MX-5 och har i princip samma teknik och inredning. Specifikationer Mazda Cosmo 21 Kaross: 2-d Coupé Längd: 4.235 mm Bredd: 1.725 mm Höjd: 1.200 mm Hjulbas: 2.265 mm Spårvidd fram/bak: 1.440/1.450 mm Motor: Renesis 2-skivig wankel på 2x654 cc Transmission: 5-växlad, manuell låda, bakhjulsdrift Hjulupphängning fram/bak: Dubbla triangellänkar, fjäderben Bromsar fram/bak: Skivor runt om, fram ventilerade Fälgar: 17x7JJ Däck: 215/40ZR17 Specifikationer Mazda RS Coupé Kaross: 2d Coupé Längd: 3.970 mm Bredd: 1.690 mm Höjd: 1.200 mm Hjulbas: 2.265 mm Spårvidd fram/bak: 1.415/1.440 mm Motor: Rak 4-cyl. på 1.839 cc, fyrventilsteknik Max effekt: 118 kW/7.000 varv/min, 170 Nm/5.500 varv/min Transmission: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift Hjulupphängning fram/bak: Dubbla triangellänkar, fjäderben Bromsar fram/bak: Skivor runt om, fram ventilerade Fälgar: 17x7,5 JJ Däck: 215/40ZR17