23948sdkhjf

Vägverket skärper sin resepolicy

Vägverket har fattat beslut om att införa nya och skärpta krav på sina tjänsteresor. Bättre uppföljning, nya trafiksäkerhetskrav och skärpta miljökrav kännetecknar den verkets nya resepolicyn. Dessutom aviserar policyn framtida teknik inom områden där Vägverket ser nya tänkbara krav. Policyn omfattar Vägverkets tjänsteresor och tjänstebilar och bygger på de fyra grundpelarena ekonomi, miljö, arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Dessutom förbättras och underlättas uppföljningen av policyn. Nya organisatoriska krav är: * Varje enhet ska sätta mål för ett successivt förbättrat resande * Vägverket ska ha gemensamma system och rutiner för uppföljningen. Antalet körda mil,bränsleförbrukning och kostnad ska följas upp varje tertial. * Alla som kör mycket i tjänsten ska genomgå utbildning i sparsam körning ex. EcoDriving. De tekniska kraven borde vara mer intressanta för omvärlden än de organisatoriska - därav den ändrade ordningsföljden. /Boel Nya tekniska krav är: * Alla tjänstebilar ska klara minst fyra stjärnor vid provning enligt Euro NCAP eller motsvarande. * För tjänsteresor med mindre utrymmesbehov (ex. få åkande) skärps kraven på bBränsleförbrukningen till får vara högst 7,5 l/100 km (bensin) eller 6,9 l/100 km (diesel). För tjänsteresor med större utrymmesbehov (ex. Om många åkande eller betydandeska åka tillsammans eller om det behövs stort utrymme för last lastbehov) införs ett nytt krav på maximaltfår bensinförbrukningen vara högst 9,2 resp. 8,4 l/100 km (bensin resp. diesel) * Alla tjänstebilar ska klara EU:s avgaskrav för 2000. Så snart det är praktiskt möjligt kommer kraven att skärpas till att motsvara EU:s avgaskrav för 2005. Nya organisatoriska krav är: * Varje enhet ska sätta mål för ett successivt förbättrat resande * Antalet körda mil, bränsleförbrukning och kostnad ska följas upp varje tertial. * Alla som kör mycket i tjänsten ska genomgå utbildning i sparsam körning, t.ex. Ecodriving. - Erfarenheterna visar att en resepolicy är ett effektivt verktyg för att skapa kvalitetssäkrade transporter där bättre ekonomi, säkrare resor och bättre miljö kan gå hand i hand. Exempelvis visar uppföljningen att utsläppen av koldioxid har minskat såväl totalt som per anställd. Under 2001 minskade exempelvis utsläppen av C02 per anställd med cirka 5 procent, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. - Erfarenheter från vår förra resepolicy visar att behoven av uppföljningssystem och stöd för efterlevnad är stora. Därför inför vi successivt bättre och enklare metoder. Det är också viktigt att allt eftersom utvecklingen går vidare skärpa kraven allt eftersom utvecklingen går vidare, för att ständigt förbättra oss. Vi aviserar därför intressanta områden för framtida tekniska krav, framhåller Ingemar Skogö. * Nya drivsystem som syftar till att minska CO2 utsläppen, t.ex. bränslecellsdrift, hybriddrift * System för att påminna om bilbältet * System för att hjälpa föraren att hålla hastigheten (ISA-system) * System som minimerar risken för att en person ska kunna köra en bil alkoholpåverkad * Fem stjärnor vid krockprov enligt Euro NCAP * Reducering av skaderisken för oskyddade trafikanter * Färddator som hjälper föraren köra såväl snålt som rent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063