Stabil grund för Continental Däck
-Det svenska försäljningsbolaget i Göteborg påverkas inte av att produktionen läggs ner i Gislaved. Vi avser att ha samma försäljningsvolymer som tidigare säger Kjell Tholin försäljnings- och marknadschef för Continental Däck Sverige AB. En viss oro fanns i leden kring de svenska biltillverkarna när beskedet om nedläggning först kom. Men oron var omotiverat eftersom ingen produktion av originaldäck till Volvo och Saab skett i Gislaved. Däcken tillverkas i Tyskland. Det var i början av december som beskedet kom att Continentals koncernledning beslutat lägga ner bildäcksfabriken i Gislaved. Nästan 800 personer varslades och uppsägning, men samtliga garanterades jobb fram till sommaren 2002, då fabriken slår igen portarna. Continentals strategi är att man endast ska driva fabriker som har kapacitet att producera åtta miljoner däck per år. Fabriken i Gislaved har bara kapacitet för fyra miljoner. Uppgifter i pressen ha gjort gällande att produktionen i Gislaved skall flyttas till Portugal. Detta tillbakavisar Tholin. -Produktionen flyttas över till en modern fabrik i Korbach i Tyskland. Varumärket Gislaved kommer givetvis att finnas kvar och dess speciella inriktning på vinterdäck. Produktion utan HA-olja fortsätter också. Nyligen lämnade Allan Ostrowskis sitt jobb som utvecklingschef på Continentals Gislaved-fabrik och gick över till motsvarande tjänst på Nokian Tyres. -Det skall inte tolkas som att vi skrotar forskning och utveckling på vinterdäck i Sverige. Vi kommer att ha kvar vår utvecklingsavdelning i Gislaved som får support av utvecklingsavdelningen i Hannover I Gislavedsfabriken kommer man också ha kvar hjulmontering och dubbning. Däckskolan i Gislaved blir också kvar.