23948sdkhjf

Monoflex allt närmare biltillverkarna

Längre produktserier utan dubblering samt bredare sortiment av dragkrokar. Det är några av synergierna av fusionen mellan Monoflex i Hallstahammar och det danska bolaget, Brenderup Trailer, numera med namnet Monoflex Aps. Det tidigare dubbleringen av produktserier har nu redodlats med specefika volymserier för respektive fabrik. Längre produktserier ger synergier i form av bättre lönsamhet. Samordningen innebär också att fabrikerna kan överlappa respektive marknader med sortiment som tidigare framförallt varit landsfokuserat. -Den danska verksamheten hade dragkrokar till vissa bilmodeller, som saknats i Sverige. Tvärtom har vissa artikelnummer saknas i Danmark, som nu vi kan erbjuda, säger Niclas Kristensen försäljningsansvarig Monoflex. En rad nyinvesteringar har genomförts i Danmark, bland annat har en ny dataanläggning och en ny plasmaskärmaskin installerats. Även en ny slipanläggning har man investerat i. I Hallstahammar har fabriker byggts ut för ytterligare volymökningar. För produktionen och dess logestik gäller också en ny förpackningslinje där man går från traditionella kartonger till krympplats. . Även om marknaden för dragkrokar totalt ser ut att minska på grund av minskad nybilsförsäljning, så ser situationen för Monoflex ljus ut. Man satsar nu på export till ett flertal nya länder i Europa det närmaste åren. Tillverkningsvolymen ligger på närmare 100.000 st dragkrokar per år. Affärsidén förädlas också genom intimare samarbete med partners. Monoflex levererar delkomponenter och system till producenter inom samma sektorer i tex England, Holland och Frankrike. -Det här är ett viktigt samarbete för oss som ger bättre fotfäste på de aktuella marknaderna. Det innebär också möjlighet till gemensam utveckling samt fördjupad kontakt till biltillverkarna, säger Kristenson. Strategien har enligt Kristensen utmynnat i fördjupade kontakter med flera bilproducenter. Aktuellt under senvåren är ett nytt patent för dragkrok anpassat till en ny bilmodell. Normgivande för utvecklingen har varit det allt mindre utrymmet innanför stötfångaren. -Problemet är generellt för nya bilmodeller. Vi har nu tagit fram en dragkrok utan balk som passar till tajta karosser. Det nya draget som är OEM godkänt utrustas också med automatlås för kroken, säger Kristensen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062