Oacceptabelt många framdäck havererar
Efter den tragiska skolbussolyckan förra hösten har Svenska åkeriförbundet, SÅ, kartlagt däckshaverier som skett under de senaste fem åren på framhjul på tunga lastbilar. -- Jag är förvånad över det stora antalet däckshaverier, säger Mårten Johansson, SÅ, som lett undersökningen. Det är oacceptabelt många. Under hösten 2001 inträffade en trafikolycka där en tung lastbil med släp kolliderade med en skolbuss och flera personer omkom. Av polisens utredning framgick att olycksförloppet inleddes av ett däckshaveri på lastbilens ena framhjul. Det föranledde Svenska åkeriförbundet att omedelbart tillsätta en egen utredning. Syftet med förbundets undersökning är att få en indikation om omfattningen av framdäckshaverier. Undersökningen syftar också till att få reda på möjliga orsaker och vad som kan göras för att förebygga liknande händelser. På basis av vad som framkommit i undersökningen rekommenderar Svenska åkeriförbundet att åkerierna vid den dagliga tillsynen särskilt noga kontrollerar framdäckens skick. Det är särskilt viktigt att bilar som nyttjar vägar med dåligt ytmaterial, t ex bergkross på skogsbilsvägar, förses med mycket slitstarka däck. Förbundet varnar också för använda bergkross som ytmaterial på vägarna. Det är stor risk för att det ger svårupptäckta stickskador som kan leda till däckhaverier. Det finns även utrymme för däcktillverkarna att utveckla ännu bättre framdäck påpekar Åkeriförbundet.. Till bilindustrin riktar förbundet en maning: lastbilarnas bromsar får inte låsa framhjulen i händelse av ett däckshaveri. Det finns risk för att bromsslangarna slås sönder då ett framdäck havererar varpå hjulen låser sig och fordonet förlorar styrförmågan. Genom ett upprop bland medlemsföretagen har förbundet kartlagt 62 däckshaverier (punkteringar eller däcksexplosioner) på framhjul på tunga lastbilar. Händelserna har inträffat under de senaste fem åren. -- Jag är förvånad över omfattningen av antalet däckshaverier, säger Mårten Johansson som lett undersökningen. Det är oacceptabelt många med tanke på att konsekvenserna av ett haveri kan bli förödande. Samtidigt understryker Mårten Johansson att händelserna är ovanliga. Av dem som svarat på förbundets upprop om däckshaverier har cirka två tredjedelar angett att de aldrig råkat ut för något haveri av ett framdäck på tung lastbil. Av undersökningen framgår att skogstransportörer rapporterat flest händelser. Det väglag som deras bilar kör på är en orsak till hårt däckslitage. Dåligt ytmaterial på skogsbilvägar, t ex av bergkross med vassa kanter kan ge däcken skärskador eller t o m tränga in i däcken. -- Det är viktigt att bilar som kör på dåliga vägar av bergkross använder speciellt starka däck, säger Mårten Johansson. Men vi kan se i undersökningen att även sådana däck kan haverera. Det finns således utrymme för utveckling av produkten mot däck