Så gick det för Skoda Auto 2001
Nettovinst 2001: 2,1 miljarder CZK-koruna (2000: 3,3 miljarder), en minskning till följd av stora investeringar och en kraftigt uppvärderad tjeckiska valuta. Omsättningsökning 2001: 12,5 % till 153,2 miljarder CZK-koruna. Investeringar 2001: 15,4 miljarder CZK-koruna (10,6 % av omsättningen) i främst produktutveckling och nya produktionsanläggningar (Superbfabriken i Kvasiny och en ny motorfabrik i Mlada Boleslav). Bidrag till den tjeckiska handelsbalansen 2001: 50,5 miljarder CZK-koruna. 9,9 % av hela den tjeckiska exporten. Försäljning 2001: 462.321 kundleveranser (+ 6,2 %) trots recession och stagnation på ledande bilmarknader världen över. Därav 152.578 Fabia (+ 23 %), 82.521 Fabia Combi (ny) och 165.311 Octavia (+ 17 %) och Octavia Combi (+8,3 %). Slutlevererad succémodell: Felicia med 44.963 enheter, totalt 1,7 miljoner enheter efter sju års försäljning. Försäljningsutveckling som märke inom VW-gruppen 1991-2001: 177.885 (1991), 199.682 (1992), 219.158 (1993), 170.209 (1994), 209.591 (1995 då nya Skoda introduceras i Sverige), 261.067 (1996), 336.335 (1997), 363.500 (1998), 385.330 (1999), 435.403 (2000), 462.321 (2001) Största marknader 2001: Tjeckien 82.405 , Tyskland 68.886 (+5,7 %), Storbritannien 36.048 (+18,2 %), Italien 28.643 (+24,5 %), Spanien 17.118 (+15,4 %). Andel export 2001: 82 % till 72 länder. Introduktioner 2001: Skoda Fabia Sedan och Skoda Superb (IAA i Frankfurt). Tillverkningsstart av en ny växellåda och en ny generation bensinmotorer för hela VW-gruppen. Antalet anställda 2001: 24.129 (- 6,6 %). Förväntningar på 2002: Trots en osäker världskonjunktur och en stark växelkurs räknar Skoda Auto med att kunna stabilisera försäljningen av sina produktserier Fabia, Octavia och Superb.