Nya Suzuki Alto i Geneve
Suzuki visar en helt ny version av småbilen Alto på den internationella bilsalongen i Genève. En 5-dörrars mycket ekonomisk bil med ny 1,1-litersmotor och dubbla airbags. Suzuki visar dessutom Sedan-versionen av nya mellanflexbilen Liana. nya Suzuki Alto följer Suzukis filosofi att vara ledande på småbilar, minivehicles. Det är en mycket kompakt bil ifråga om yttermått; den är 249,5 cm lång och 147,5 cm bred. Axelavståndet är 236 cm och med ett hjul i varje hörn erbjuder nya Alto god plats för fyra passagerare. Bagageutrymmet är 177 liter stort med sätena i normalläge, 432 liter med baksätet nedfällt (725 liter mätt från golv till tak). Vändradien är smidiga 4,6 meter. Motorn är en helt ny, mycket ren, rak 4-cylindrig 16-ventilsmotor på 1,1 liter (1.081 cc) och med enkel överliggande kamaxel. Den ger 62 hk vid 6.000 varv/min och har ett maximalt vridmoment av 85 Nm vid 3.200 varv/min. Med 5-växlad manuell låda är toppfarten 155 km/tim och med 3-stegs automatlåda 145 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är mycket låga 4,9 liter/100 km, respektive 6,2 liter. Nya Alto är en modern småbil som erbjuder komfortabel transport till mycket god ekonomi. Beslut om import till Sverige har ännu ej fattats. Suzuki Liana blev mycket uppmärksammad för sin praktiska funktionalitet och djärva design när den presenterades 2001. Den fick beröm för god åkkomfort och var med sina många modellvarianter ett starkt kort i segmentet för mellanstora flexbilar. Liana kan fås med 2-respektive 4-hjulsdrift och med manuell eller automatisk växellåda i bägge fallen. Nya Liana Sedan kompletterar nu programmet genom att erbjuda samma fördelar som Liana kombisedan men med ett mycket rymligt bagageutrymme och med sedankarossens elegans. Liana Sedan är 435 cm lång, 169 cm bred och 154,5 cm hög. Axelavståndet är 248 cm. Kupén ger bra utrymme för fem passagerare. Bagageutrymmet är på hela 447 liter vilket motsvarar volymerna hos betydligt större sedanbilar. Lastning underlättas av att luckan går ner långt. Liksom på kombisedanen är baksätet fällbart 55/45. Motorn är en 1,6-liters, rak, 4-cylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar och bränsleinsprutning och som är byggd helt i aluminium. Den ger en unik kombination av mjuk kraft, körbarhet, bränsleeffektivitet och låg ljudnivå. Suzuki har lagt särskild vikt vid egenskaper som är väsentliga vid normalkörning; att maximera bra vridmoment i mellanregistret samt minimera buller och vibrationer. Beslut om import till Sverige har ännu ej fattats.