23948sdkhjf

Nya spektakulära världsrekord av Volkswagen Nardo W12

Volkswagens testförare har satt sex nya världsrekord och tolv internationella klassrekord med W12. Nuvarande rekord slogs med nära 30 km/tim. Rekordbilen visas på Geneves bilsalong nästa vecka. Den här uppseendeväckande superbilen med en toppfart av 350 km/tim slog sitt eget 24-timmarsrekord samt de återstående av konkurrenternas rekord. Det är en övertygande demonstration av den kraftiga 600-hästars W12-bilens prestanda och tillförlitlighet. Samma motor kommer att användas i Volkswagen Phaeton i en version med 420 hk. Det var den 23 och 24 februari som Volkswagen tog sin prototyp W12 till Nardos högfartsbana nära Lecce i södra Italien och ännu en gång slog hastighetsrekordet över 24 timmar. Under de 24 timmarna hann den exceptionella supersportbilen köra 7 749,8 kilometer med en medelfart av 322,89 km/tim. Det förra världsrekordet som hölls av samma bil och som sattes så sent som i oktober förra året slogs med 27,7 km/tim och den här gången hann bilen köra ytterligare 663 kilometer under de 24 timmarna. Förbättringen var möjlig tack vare den 600 hästkrafter starka 12-cylindriga motorns anmärkningsvärt höga tillförlitlighet och tack vare ytterligare utveckling av själva bilen. En version av den här motorn med 420 hk (309 kW) kommer att driva Volkswagens nya lyxmodell Phaeton W12 som premiärvisas på Geneves Bilsalong. Samtidigt som det absoluta världsrekordet slogs passade det sju man starka teamet på att sätta ytterligare fem världsrekord och tolv internationella klassrekord enligt de officiella regler som fastställts av Federation Internationale de l’Automobile (FIA). Det är anmärkningsvärt att de tolv viktigaste klassrekorden för distans och tid för prototyper med normala sugmotorer upp till 8000 ccm /kategory A, grupp II, klass 10 – klassen för supersportbilar – alla innehas av en enda tillverkare – Volkswagen. Det är en situation som aldrig inträffat tidigare. FIA:s världsrekordsstatistik avslöjar ännu en sensation: i den aktuella klassen håller Volkswagen sju av tolv världsrekord. Sex av dem sattes med sportbilsprototypen W12 och ett sattes redan på 80-talet med AR VW (AR = Auto Research) med en aerodynamiskt optimerad experimentbil. Den 12-cylindriga coupén missade med minsta möjliga marginal att ta ett åttonde rekord. Genomsnittsfarten över 500 miles blev 327,39 km/tim, exakt 2,88 km/tim snabbare än det tidigare rekordet. Men, enligt FIA:s regler måste ett nytt rekord vara minst en procent bättre än det tidigare, vilket skulle motsvara 327,76 km/tim: en knappt mätbar skillnad på 0,37 km/tim. Det innebär att klassrekordet i praktiken är högre än världsrekordet. Under alla dessa internationella rekord och världsrekord var snittfarten högre än 320 km/tim (200 mph) vilket innebär att de gamla rekorden som sattes med samma bil i oktober förra året har slagits. Vid det tillfället slog Volkswagens prototyp tre världsrekord och sex internationella klassrekord. Sammanställning av de nya hastighetsrekorden: 100 km: Internationellt klassrekord med 322, 46 km/tim 100 miles: Internationellt klassrekord med 325,593 km/tim 1 timme: Internationellt klassrekord med 328,16 km/tim 500 km: Internationellt klassrekord med 324,67 km/tim 500 miles: Internationellt klassrekord med 327,39 km/tim 1000 km Internationellt klassrekord med 325,28 km/tim 1000 miles: Internationellt klassrekord och världsrekord med 325,86 km/tim 6 timmar: Internationellt klassrekord och världsrekord med 325,58 km/tim 12 timmar: Internationellt klassrekord och världsrekord med 324,88 km/tim 5000 km: Internationellt klassrekord och världsrekord med 324,85 km/tim 24 timmar: Internationellt klassrekord och världsrekord med 322,89 km/tim 5000 miles: Internationellt klassrekord och världsrekord med 323,03 km/tim

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078