23948sdkhjf

Porsche Cayenne sätter standard med modern teknik

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG tänker sätta en ny standard i SUV-segmentet (Sport Utility Vehicle) med Porsche Cayenne som lanseras hösten 2002. Den nya Porsche-modellen, byggd även för off-road, kommer i två versioner – Cayenne S och Cayenne Turbo. Cayenne är helt nyutvecklad, med nytänkande både i design och teknik. Med Porsche Cayenne har Porsche har skapat en extremt sportig bil som även kan köras off-road. Cayenne har utvecklats i Porsches utvecklingscentrum i Weissach och släktskapet med Porsches sportbilar som fortsätter att röna framgångar världen över, är tydligt. Teknik som särskilt bör uppmärksammas är bl.a. de helt nyutvecklade 8-cylindriga motorerna. Motorn i Cayenne S utvecklar 340 hk (250 kW) med maximalt vridmoment på 420 Nm. Cayenne Turbo har 450 hk (331 kW) och 620 Nm. Båda motorernas cylindervolym är 4,5 liter. Cayenne S accelererar från 0 till 100 km/tim på 7,2 sek, medan Turbo-modellen klarar detta på 5,6 sek. Toppfarten i Cayenne S är 242 km/tim och i Cayenne Turbo 266 km/tim. Båda Cayenne-motorerna klarar med god marginal EU 4-normerna för avgasutsläpp som kommer att gälla fr.o.m. 2005, liksom motsvarande krav i övriga världen. Sex-växlad Tiptronic S är standard i Cayenne Turbo. Båda Cayenne-modellerna har förstås permanent fyrhjulsdrift och Porsches stabiliseringssystem Porsche Stability Management (PSM), vilket har vidare-utvecklats för att passa ett fordon av den här typen. Den nya Porschens framkomlighet på olika underlag säkerställs av differentialspärr och lågväxel. Förare och upp till fyra passagerare får i Cayenne S och Cayenne Turbo en upplevelse i sportbilsklass när det gäller körglädje, körbarhet, bromsförmåga och effekt. Tack vare det senaste inom chassi-teknik är Cayenne också komfortablare än andra bilar i segmentet. Cayenne hör också till de bästa i sin klass när det gäller tillåten släpvikt: max. 3 500 kg. Genom den låga motorhuven och de speciella strålkastarna är det lätt att se att Cayenne är en äkta Porsche. Både Cayenne S och Cayenne Turbo har en elegant och kraftfull utstrålning. Toppmodellen Cayenne Turbo skiljer sig exteriört från S-modellen bl.a. genom extra luftintag i fronten och fyra avgasrör. Yttermåtten skiljer därför lite. Cayenne S är 4 782 mm lång medan den starkare Turbo-versionen mäter 4 786 mm. Bredden 1 928 mm, höjden 1 699 mm och hjulbasen 2 855 mm är densamma på båda modellerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063