23948sdkhjf

Åkeribranschen bör ta större ansvar

-- Jag vill att åkeribranschen föregår med gott exempel i trafiken och lovar att hålla sig inom hastighetsramarna, att använda säkerhetsbälte och att vara drogfri. Det sa Claes Tingvall, Vägverkets trafiksäkerhetschef vid ett rådslag med 50 företrädare för landets åkeriföretag. Claes Tingvall som inledde Svenska åkeriförbundets rådslag om trafiksäkerhet i åkerinäringen konstaterade även att det är den organiserade trafiken - nyttotrafiken - som sätter trafikkulturen. Han sa också att samhället förväntar sig att åkeribranschens ledarskap tar ett större ansvar för trafiksäkerheten än vad som föreskrivs i lagar och regler. De 50 åkeriföreträdarna antog trafiksäkerhetschefens utmaning och formade under rådslaget ett antal uppdrag för sin branschorganisation. Bland annat ska förbundet ta fram riktlinjer för trafiksäkerhetsarbete samt inventera lämpliga verktyg och metoder. Det finns ingen enkel lösning för att åstadkomma förbättrad trafiksäkerhet anser Jan Sandberg, VD i Svenska åkeriförbundet. -- Trafiksäkerhetsproblemen kan ha sin grund i teknik, beteende och framförallt i företagets attityd till ämnet. Men bedömer man att trafiksäkerhet är ett viktigt inslag i sitt företags affärsidé och bygger sitt varumärke kring säkra transporter, komÅkeriförbundets rådslag är ett steg på vägen i en process för att öka företagens medvetenhet om trafiksäkerhet med yttersta syfte att åstadkomma ännu säkrare transporter. Vid mötet bildades också ett nätverk av åkeriföreträdare för special bevakning av trafiksäkerhet. Rådslaget ägde rum tisdagen den 5 mars 2002. Svenska åkeriförbundet är åkerinäringens branschorganisation med cirka 11 000 medlemsföretag med cirka 30 000 fordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062