Konceptstudie visar framtidens bilar av avancerat höghållfast stål
I samband med öppningen av bilsalongen i Genève presenterade stålindustrin sin konceptstudie ULSAB-AVC. Studien har resulterat i ett koncept för två kompletta personbilar som sätter ny standard för framtidens krav på säkerhet, låg bränsleförbrukning och miljöegenskaper. Avgörande betydelse för projektets framgång och bilarnas egenskaper är en hög andel avancerade höghållfasta stål i konstruktionerna. Bilarna kan serietillverkas till en kostnad som ligger i nivå med dagens storsäljande mellan- och småbilsmodeller. ULSAB-AVC står för Ultra Light Steel Auto Body – Advanced Vehicle Concepts och är ett samarbetsprojekt mellan 33 av världens stålföretag. Målet, som nu uppnåtts, har varit att ta fram ett koncept för en fyradörrars sedan av mellanklasstorlek samt en tredörrars kombibil av småbilsformat. Konceptbilarna kan byggas med befintlig teknik som ligger i utvecklingens framkant och med hjälp av nyutvecklade avancerade höghållfasta stål (AHSS). Över 80 procent av stålet i bilarna är avancerade höghållfasta stål. För bilindustrin är ULSAB-AVC en hel meny av nya möjligheter inom fordonsdesign och tillverkning. Resultaten från konceptstudien är intressanta. Bränsleprov som genomförts genom datorsimulering visar att AVC-fordonen har en bränsleförbrukning ned till 0,32 liter/mil. Projektgruppen har även datorsimulerat omfattande krocktester där fordonen uppnått den högsta femstjärniga nivån enligt såväl amerikanska som europeiska krav. – Vårt mål har varit att ta fram ett helt koncept med färdiga lösningar som kan användas av biltillverkarna när de utvecklar nya bilmodeller, berättar utvecklingsdirektör Jan-Olof Sperle på SSAB Tunnplåt. Våra avancerade höghållfasta stål gör det möjligt att nå helt nya egenskaper beträffande fordonssäkerhet, prestanda, låga koldioxidnivåer och låg bränsleförbrukning. Produktionskostnaderna för konceptbilarna är i nivå med dagens massproducerade bilar och därför är tekniklösningarna också ekonomiskt intressanta hela vägen fram till slutkunden. Det är inte bara att stålen blivit starkare som gör att den här typen av bilar är möjliga att tillverka. Dagens moderna stål kombinerar ofta hög hållfasthet med andra egenskaper. Ett exempel är de så kallade tvåfasstålen som ökar i styrka om de utsätts för krockkrafter. En krockbalk gjord av ett tvåfasstål styvnar successivt under ett krockförlopp, varför inbromsningsförloppet både kan beräknas med stor noggrannhet och begränsas till en mycket kort sträcka. Projektgruppen bakom ULSAB-AVC har också utnyttjat det senaste inom produktionstekniken med bland annat skräddarsydda ämnen och hydroformning. På så sätt kan man få fram mer materialsnåla bildelar rensade från onödig vikt. Andelen skräddarsydda ämnen uppgår till nära 40 procent i ULSAB-AVC. Över en femtedel av fordonen består av hydroformade delar och cirka sex procent av konceptbilarna utgörs av skräddarsydda rör. Förutom materialexperter från stålföretagen har fordonsexperter från Porsche Engineering Services ingått i projektgruppen som utvecklat ULSAB-AVC. Alla deltagare i projektet har arbetat tätt tillsammans för att utveckla den effektivaste konstruktionen genom att använda de senaste tillverkningsteknikerna och avancerade höghållfasta stål. – Projektet ULSAB-AVC visar på ett konkret sätt fördelarna och de stora möjligheterna med avancerade höghållfasta stål och vi har nu lagt grund för fortsatt och utvecklat samarbete med våra kunder inom bilindustrin, säger Jan-Olof Sperle. Konceptstudien visar också hur viktigt det är att ta med stålexperterna i ett tidigt skede i nya utvecklingsprojekt. Det ökar chanserna dramatiskt att få fram den bästa lösningen redan från början. Studien visar att de nyutvecklade stålen med sina nya möjligheter befäster stålet som det mest prisvärda materialet för biltillverkarna även i framtiden. Det gör att bilkonsumenterna kan se fram emot bilar med förbättrade säkerhets- och miljöegenskaper till överkomliga priser.