Peugeot kontrollerar fjädrarna på 605 och tidiga 406
Peugeot startar nu en kampanj i syfte att kontrollera framfjädrarna på Peugeot 605 och tidigt tillverkade exemplar av Peugeot 406. Kampanjen berör 9 532 bilar: samtliga exemplar av Peugeot 605 (6 915 st) samt Peugeot 406 tillverkade innan den 27 november 1997 (2 617 st). Efter en gradvis ökning av antalet fjäderbrott på modellerna Peugeot 605 och 406 gav Peugeot Sverige kvalitetsexperterna på Peugeotfabriken i uppdrag att undersöka brustna fjädrar. Efter en noggrann analys konstaterades att fjädrarna påverkats av galvaniska strömmar; något som uppstår när två metaller reagerar med varandra varvid den ena gradvis förändras. I detta fall sker en kemisk reaktion mellan den metallskål som fjädern vilar i och själva fjädern när salt vatten samlas i fjäderskålen. Det som möjliggör denna reaktion är en avnötning av den yttre skyddsbehandlingen på fjädern, som orsakas av friktion mellan fjädern och fjäderskålen. Detta kan resultera i korrosion och i sällsynta fall fjäderbrott. - Vi ser givetvis mycket allvarligt på detta. Det viktigaste för oss är att vi kan värna om våra kunders säkerhet, säger Per Brinkenberg, servicemarknadschef på Peugeot Sverige. Vi förstår att detta problem kan väcka oro hos våra kunder och därför känns det bra att vi nu fått fram en lösning på problemet. Peugeot Sverige påbörjar nu tillsammans med Automobiles Peugeot en återkallningskampanj på de berörda bilarna i Sverige. Alla berörda kunder kommer att kontaktas under den kommande veckan och erbjudas en omgående kontroll av framfjädrarna samt en förebyggande åtgärd. Åtgärden innebär att en zinkplatta monteras i den nedre fjäderskålen på samtliga bilar, vilket förhindrar den kemiska reaktionen. I de fall det finns antydan till angrepp på någon av bilens fjädrar byts båda fjädrarna ut. Åtgärderna tar maximalt 4 timmar och är helt kostnadsfria för kunden. - Vår bestämda ambition är nu att lösa detta på ett för kunderna snabbt och effektivt sätt, fortsätter Per Brinkenberg. Det har dock varit svårt att se ett samband mellan de fall vi har haft av fjäderbrott. Detta problem har drabbat modeller som vi inledningsvis inte har sålt i stora volymer och det fanns inte heller några fall att jämföra med i övriga Europa, då detta problem bara drabbat bilar som körts på saltade vägar.