Tre fabriksbilar för Audi i årets Le Mans
Den 15-16 juni är det dags för en av motorsportens klassiker - 24-timmarsloppet i Le Mans. För Audi börjar nedräkningen inför Le Mans den 16 mars, med 12-timmarsloppet i amerikanska Sebring. Där har svensken Stefan Johansson en av platserna i den Infineon Audi R8 som körs av American Champion Team. I årets Le Mans kommer Audi att delta med tre fabriksbilar som körs av Audi Sport Team Joest och Audi Sport North America. Loppet i Sebring - som är säsongsstart för American Le Mans Series (ALMS) - blir det första verkliga testet av 2002 års Infineon Audi R8. Trots vissa smärre förändringar ser bilen exakt likadan ut som förra årets modell. Men under karossen har många detaljer förfinats. – Tester med den modifierade R8:an har visat att bilen har oupptäckt potential och den måste vi nu utnyttja under tävlingen, förklarar Dr Wolfgang Ullrich, chef för Audi Sport. Audi hoppas att 12-timmarsloppet på Sebring blir en viktig indikator inför säsongens höjdpunkt, Le Mans. – På Sebring får vi se hur bra bilen fungerar och var vi står i förhållande till våra konkurrenter, säger Dr Ullrich. Tuff konkurrens Konkurrensen i ALMS är starkare än någonsin tidigare: 60 sportbilar tävlar i Sebring, av dem är 29 Le Mans-prototyper. Frank Biela/Tom Kristensen/Emanuele Pirro och Rinaldo Capello/Johnny Herbert/Christian Pescatori ställer upp i Sebring med de två fabriksbilar som tillhör Audi Sport North America. Den Audi R8 som körs av American Champion Team har också en stark line up bakom sig: Svensken Stefan Johansson och Andy Wallace har redan vunnit Sebring två gånger. Jan Lammers har vinster i Le Mans och Daytona bakom sig och är mycket motiverad att säkra sin tredje seger i ett långdistanslopp, när han nu gör sin debut i en Audi R8. Så här säger Stefan Johansson om sitt deltagande i Sebring: – Sebring är en av mina favorittävlingar. Hittills har jag gjort bra resultat där, med ett undantag. Champion är ett fantastiskt team och vår föraruppsättning är mycket stark. Jag ser fram emot att få köra tillsammans med Andy och Jan. Jag känner båda sedan länge och vet hur bra de är, men hittills har jag aldrig delat cockpit med dem.