23948sdkhjf

Forskare kritiserar Euro-NCAP:s krockprov

Folksams trafiksäkerhetsforskare Maria Krafft är mycket kritisk mot att Euro-NCAP inte tar med risken för whiplash-skador i sina krocktester. - Whiplashskador står för drygt 60 procent av alla personskador i trafiken som leder till invaliditet idag. Trots detta ingår whiplashskador fortfarande inte i Euro-NCAPs internationellt tongivande krockprovstester. Det faktum att Euro-NCAP år efter år inte värderar den i särklass vanligaste personskadan skickar fel signaler till bilindustrin, som till stor del prioriterar sin produkttutveckling efter testresultaten. Det säger Maria Krafft i samband med offentliggörandet av de nya bilmodeller, som uppfyller bolagets hårda säkerhets- och miljökrav. Listan baseras dels på Folksams egen undersökning Hur säker är bilen?, som bygger på olyckor som inträffat i verkligheten, dels på Euro-NCAPs krockprovsnormer. Maria Krafft anser att Euro-NCAP snarast måste införa krocktestvärden om whiplashskador i sina tester. Annars kommer inte deras resultat att spegla verkligheten ute på vägarna. Nu förs diskussioner inom Euro-NCAP om hur framtida whiplashtester bör utformas. Men egentligen borde de redan ingå i deras testarsenal: - Idag finns all kunskap som behövs för att värdera olika nackskyddssystem i krocktester. Tack vare resultat från svarta lådor inmonterade i vanliga personbilar vet vi idag vid vilka krockvåldsnivåer whiplashskador inträffar, liksom vid vilka nivåer sk- Whiplasholyckor orsakar överlägset flest personskador i trafiken. Euro- NCAP måste snarast hitta en modell för att beskriva detta. Då skulle fler biltillverkare prioritera utvecklandet av nya och effektivare skydd mot just whiplashskador. Just nu fin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063