Ny undersökning av Vägverkets trafiksäkerhetssatsningar
Vägverkets effektivitet att rädda liv varierar stort i Sverige. I Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland är effektiviteten dubbelt så hög som i Östergötland, Jönköping, Kronobergs, Kalmar och Blekinge län, det visar en sammanställning som Folksam gjort. Vägverkets region Sydöst satsar 23,7 miljoner kronor per 100.000 invånare för att uppnå ökad trafiksäkerhet i regionen. Motsvarande siffra för Vägverkets region Mitt är 8,5 miljoner kronor. Men skillnaden i satsade medel borgar inte för att trafiksäkerhetsarbetet i region Sydöst blir mer effektivt. Region Sydost investerar hela 30,9 miljoner kronor för att uppnå målet att rädda en trafikant från att bli dödad eller svårt skadad, medan region Mitt bara behöver satsa drygt 13 miljoner för att uppnå samma resultat, säger biträdande forskningschef Maria Krafft på försäkringsbolaget Folksam. - Exemplet visar hur stora skillnader i åtgärdseffektivitet som kan förekomma mellan vägverkets olika regioner, säger Maria Krafft. Region Sydöst skulle kunna rädda mer än dubbelt så många i regionen från död eller invaliditet i trafiken om de kunde bDetta framgår av en kartläggning som Folksam gjort över hur Vägverkets regioner använder sina budgetmedel till så kallade riktade fysiska åtgärder för att öka trafiksäkerheten. De vanligaste åtgärderna är att bygga mitträcken , säkra sidoområdet på högtrafikerade 90- och 110- vägar, bygga om korsningar och öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Vägverkets sju regioner bestämmer själva vilka åtgärder som ska prioriteras och vad de får kosta i regionernas budgetar. Då uppstår också skillnader i trafiksäkerheten. Detta framgår bland annat av hur olika regioner satsar på att bygga mitträcken för att skapa mötesfria vägar: Mötesolyckor utgör en stor del av alla dödsolyckor i Sverige. I region Skåne har Vägverket därför gjort 58 procent av regionens högtrafikerade 90- 0ch 110-vägar mötesfria. I region Sydöst är endast 8 procent av motsvarande vägavsnitt mötesfria. - En sådan tydlig skillnad i prioritering mellan regionerna avspeglas också tydligt i olycksstatistiken, säger Maria Krafft. I Region Sydöst skedde 39 procent av alla dödsfall i motorfordon just i mötesolyckor. Ingenstans i Sverige är detta olyckstal h- Vägverket är en av de aktörer som ålagts att förbättra vår vägmiljö så att riksdagens mål att halvera antalet döda och svårt skadade i trafiken ska bli möjligt att uppnå till 2007. Men då måste flera vägverksregioner öka sin handlingskraft och höja s