Ny sidoskyddsgardin i Honda Accord
En ny snabbutlösande sidoskyddsgardin som skyddar mot skador på huvud och nacke vid sidokollisioner har utvecklats av Honda. Den första modell som utrustas med den nya krockkudden blir nya Accord, som presenteras i höst. Sidoskyddsgardinen täcker ett stort område för att skydda både framsätes- och baksätespassagerarna, särskilt från huvudskador orsakade av mittstolpen. Den nya sidokrockgardinen har utvecklats för att effektivt skydda passagerare med olika fysik och storlek, från barn till vuxna vid sidokollisioner, utan att orsaka indirekta skador. Den skyddar också passagerare i olika kroppslägen. För att krockkudden ska utvecklas samtidigt över nästan hela sidofönsterytan fylls den med lågtemperaturgas, komprimerad helium. Den snabba utlösningshastigheten, cirka 0,015 sekunder, tillåter att krockkudden kan göras tjockare och därmed absorbera krockenergin effektivare. Krockkrafterna mot huvudregionen minskas på därför till en sjättedel av krafterna, jämfört med en krock utan krockkudde. Antalet krocksensorer har ökats från tre till fem, placerade i mitten av bilen och vid sidan av framsätespassagerarna. Två extra sensorer har placerats intill baksätespassagerarna, vilka möjliggör optimal kontroll över aktiveringen av sidoskyddsgardiner och sidokrockkuddar beroende på typ av sidokollision. Honda inledde sin grundläggande forskning om krockkuddar 1971. 1987 var Honda den första japanska biltillverkare som introducerade SRS-krockkudde på förarsidan, följt av den första SRS-krockkudden på passagerarsidan i en japansk bil under 1990. Honda utvecklat sin egen teknologi för krockkuddar som omfattar till exempel installationsplats, aktiveringskaraktäristik, vikning och förvaring. Att säkerhetsutrustning skapad för att skydda människor aldrig ska orsaka skador är en grundprincip för Honda. 1998 presenterades Hondas i-SRS system. Dels omfattar systemet krockkuddar som aktiveras i två steg, beroende på krockens svårighetsgrad. Dels i-sidokrockkuddar som känner av passagerarens kroppsställning och ger skydd mot både direkta och indirekta skador. Båda krockkuddarna var nyheter när de kom. Den nya sidoskyddsgardinen är det senaste resultatet av Hondas utvecklingsfilosofi när det gäller krockkuddar.