Aluminium har framtiden för sig
Snart är det dags för nya Audi A8 att rulla ut startgroparna. Vid årskiftet beräknas den här premiumlyxbilen har Sverigepremiär. Precis som hos företrädaren som kom 1995 gäller aluminiumkaross enligt ASF-konceptet. Dock vidarutvecklat där tex vridstyvheten har ökat med 60 procent. ASF-tekniken som hade premiär i Audi A8 har successivt förfinats. Audi A2 blev det första volymbilen med kaross i aluminium. För ny Audi A8 är antalet delar sänkt från 334 till 224. Flera delar pressas samman i gemensamma strukturer Karossens vikt är sänkt med 100 kilo. En speciell laserbaserad svetsteknik har också tagit fram för aluminiumprofiler. En teknik som även ASF byggda Audi A2 drar nytta. Audi byggde över 650.000 bilar förra året och produktionen är framförallt fördelad på fabriker i Neckarsulm, och Ingolstadt Tyskland samt Gyôr i Ungern.