Nedermans rensar luften hos Saab PowerTrain
I dagarna invigs det tekniska utvecklingscentret knutet till Saab Automobile PowerTrains motorfabrik i Södertälje. Anläggningen installerad i Nederman regi - är utrustat med ett flexibel system för avgasutsug, som täcker såväl bilverkstad som motorverkstad. Det tekniska centret är knutet till motorfabriken där samtliga Saabs 4-cylindriga motorer tillverkas, till såväl 9-5 som nya 9-3 Sport Sedan. För nya 9-3 modellen startade motorproduktionen den 8 juli och ökar nu successivt. Motorblocket är i aluminium och en gemensamt produkt utvecklad av Opels och Saab motoringenjörer. Saab står i egen regi för topp och kamaxelmatchning, utvecklat i Södertälje. Saab står också för turbo och styrsystem. Cylindervolymen är rakt igenom 2 liter för de nya 9-3 motorerna, effekten regleras via turbotryck och motorelektronik. Uppgiften för det tekniska centret är att testa och vidareutveckla motorerna. Dess bilverkstad är utrustad med en central avgasutanläggning med avgasslangsupprullare samt motoriserade utsugsenheter. Verkstadsytan omfattar sex arbetsplatser och tekniker kan genom att trycka på en knapp få en motorvagn att köra fram slangen till respektive bil. När arbetet är färdigt går motorvagnen automatiskt tillbaka. En central rökätare tar han om avgaserna. Anläggningens nedre våning innehåller motorverkstad med central punktutsugsanläggning som bla tar hand om svetsrök, dofter från oljor, testkörning mm. - En sekvensstyrd central fläktanläggning känner av undertrycket i ventilationssystemet och anpassar flödet utifrån antalet användare.