Migatronic godkänd för Opels framtidsbilar
Svetsmaskintillverkaren Migatronic A/S har tagit ännu ett språng in på den globala marknaden för produktion och reparation av framtidens bilar: GM har godkänt den danska producenten som leverantör av svetsutrustning till de 7000 verkstäder, som världen över skall ta sig an framtidens Opel-bilar med helgalvaniserat karosseri. Migatronic är redan inne i värmen hos bland andra Audi, Ferrari, Morgan, BMW och PSA Peugeot Citroen. - Det är ett banbrytande godkännande som vi har fått från GM, säger Migatronics VD, Peter Roed. Där vi hittills hos bilproducenterna har varit med i utveckling av svetsning av aluminiumkarosseri, är det nu vår expertis i lödning av galvaniserat höghMigatronics tekniker har varit på Opels fabrik i Rüsselheim, Tyskland, som tillsammans med Opels utvecklingsavdelning och after sales stab har fastlagt och dokumenterat proceduren för MIG-lödning av den nya Opel Vectra C med det helgalvaniserade karosseriet. Beryktad kompetens Det var key account chef Bent Jensen, som för Migatronic fick lov att arbeta på en Opel Vectra C i den avslutande fasen, efter att ha blivit grundligt insatt i den design, som har fått Opel till att producera framtidens bilar med helgalvaniserat karosseri, som är lött och ej svetsat samman. Processen säkrar ej blott mot rost och är skonsam mot skyddsämnet i bilens hålrum, utan ger också en materialseghet, som lever upp till producentens krav på bilens säkerhet vid kollision. - Det talas samman inom bilbranschen, och det är tydligt, att de positiva erfarenheter som PSA Peugeot Citroen har haft med Migatronics FLEX 330 svetsmaskin, har ryktats. Uppgiften hos PSA bestod i att ha en svetsmaskin, som kan arbeta med aluminiumkarosseri, men PSA ville vara framtidssäkrad och ställde som krav att samma maskin också kan MIG-löda galvaniserat höghållfast stål. Det är bl.a den kompetensen vi nu är godkända på av GM, säger Bent Jensen. Special GM-modell Migatronic FLEX 330 är en digitaliserad, programmerbar svetsmaskin, som redan används av många danska verksamheter med produktion i stål och aluminium. Tillsvidare har man utvecklat en speciell version GM, som är programmerad för MIG-lödning av tunna stålplåtar, men som samtidigt mäktar en rad traditionella svetsprocesser. Medan svetsning med användning av tillsatsmaterial smälter samman metallerna, så är lödning en process, som fyller ut svetsfogen hållbart, utan att påverka grundmaterialet. Därför använder man i Migatronics lödprocess en special svetstråd av koppar och silicium med en smälttemperatur på 960-1000 C – ca 600 grader under den tradionella MIG/MAG svetsttemperaturen. - Det är svårt att efter så kort tid efter godkännandet, spå om vad GM’s godkännande kan komma att betyda för Migatronic, men förväntningarna är höga. Alla auktoriserade Opel-verkstäder i hela världen får bara använda lödning på den nya Opel Ve