Läckra sportbilar från smart
Med roadster och roadster-coupé tar smart första steget mot att bli en biltillverkare med ett brett modellprogram. De läckra roadster-modellerna för tankarna till 50- och 60-talens körglada sportvagnar till överkomligt pris. smart roadster och roadster-coupé, som tagit tre år att utveckla, är delvis baserade på smart:s första bilmodell; smart city-coupé och smart cabriolet. Ungefär 35 procent av komponenterna är gemensamma och bland det som känns igen är den utomordentligt styva karosstrukturen TRIDION, som omsluter förare och passagerare. roadster har sufflett som standard men den kan – utan pristillägg - beställas med matt-lackerad hard top. roadster-coupé har glasbakruta och högglanslackerad hard top som standard men den kan – mot merpris – förses med sufflett. Båda varianterna kan också beställas med elmanövrerad sufflett och/eller en i längsled delad hard top som kan förvaras i speciella fickor i bagagerummet när den inte täcker utrymmet mellan framruteram och störtbåge. För smart roadster och roadster-coupé har den trecylindriga motorns effekt höjts till cirka 80 hk/60 kW och dess vridmoment till 110 Newtonmeter. Strax efter introduktionen i april 2003 kommer dels en motorsvagare version av roadster, dels Brabus-versioner av båda två. Den sekventiella växellåda som känns igen från smart city-coupé och cabriolet har försetts med kick down-funktion som samt längre utväxlingssteg. Säkerheten i smart är omvittnat hög med stabil kaross och dito stolar samt trepunktsbälten med både försträckare och kraftbegränsare samt krockkuddar i full storlek. Till det kommer nu som tillval sidokrockkuddar som sitter i stolarnas ryggstöd. För att förbättra körsäkerheten ytterligare införs anti-sladdsystem (ESP) och elektroniskt bromskraftsfördelning. smart roadster and roadster-coupé skall produceras i på en separat lina i Hambach-fabriken. Det skapar cirka 80 nya arbetstillfällen efter en investering på cirka hundra miljoner Euro. Priserna på svenska marknaden är inte fastlagda ännu.