Audi TT med sexväxlad tiptronic
Från och med nu kan de framhjulsdrivna versionerna av Audis båda sportbilar TT Coupé och TT Roadster 1,8T, båda med 180 hk, beställas med sexväxlad tiptroniclåda. Den nya växellådan är mycket kompakt och lätt samtidigt som den klarar av att överföra höga vridmoment. Sammantaget leder detta till en kombination av sportiga prestanda och hög komfort. Accelerationen 0-100 km/h är 8,4 sekunder och toppfarten 226 km/h. Bränsleförbrukningen (vid blandad körning, enligt 1999/100 EG) uppgår till 9,1 liter på 100 km. Som vanligt i en Audi går det också att växla manuellt, om man så vill, i tiptronicläget för en mer sportig körning. Detta är till och med möjligt utan att släppa ratten med händerna, tack vare att växlingsfunktionen är integrerad som standard i sportratten av läder. Det dynamiska växlingsprogrammet DSP ser ständigt till att växla för att passa körsättet. Utöver detta ger det speciella sportprogrammet, som är standard och väljs genom att flytta växelspaken till ”S”-läget, en ännu mer dynamisk körning genom att låta motorn varva högre på växlarna. Med den nyutvecklade sexstegade automatväxellådan kan Audi TT nu motsvara de högt ställda kraven från förare som vill köra sportigt utan att göra avkall på bekvämligheten med en automatlåda. Priset för TT Coupé 1,8 T, med tiptronic och 180 hk, är 335 500 kronor. TT Roadster i motsvarande version kostar 360 500 kronor. De nya TT-versionerna kommer att finnas i Sverige från och med november. Ännu fler nyheter är på gång när det gäller övriga medlemmar av TT-familjen: Från och med september 2002 kommer alla Audi TT utrustas med färddator som standard samt ett nytt fälgprogram. Ett nytt utrustningsalternativ blir det nyutvecklade BOSE-ljudsystemet med dynamisk brusreduktion.