23948sdkhjf

Miljö- och säkerhetsteknik stärker Hondas varumärke

På tre år har värdet på Hondas varumärke ökat med närmare 40 miljarder kronor (4 mdr USD) till mer än 140 miljarder kronor (15,1 mdr USD). Satsningar på högteknologi inom miljö- och säkerhetsområdet är två viktiga förklaringar till ökningen som gör Honda till det fjärde högst värderade bilmärket i världen. Sedan 1999 har Honda avancerat sex placeringar till 18: e plats på listan över de 100 mesta värdefulla varumärkena. Det är det amerikanska analysföretaget Interbrand som i samarbete med affärsbanken JP Morgan Chase gör en årlig undersökning av de 100 högst värderade varumärkena i världen. 18:e plats på rankinglistan innebär att Honda är det fjärde högst värderade varumärket bland billtillverkare. Mercedes (10:e plats totalt) är etta, Ford (11) tvåa och Toyota (12) trea. På femte plats finns BMW (20). De fem biltillverkarna är de enda vars varumärken finns med på den prestigefyllda listan. Coca-Cola, vars varumärke värderas till drygt 660 miljarder kronor (69,4 mdr USD), är det mest värdefulla varumärket i världen, enligt undersökningen. För Honda är placeringen en bekräftelse på att det globala varumärkesarbetet och produktutvecklingen är framgångsrik, enligt Tetsuya Honda, vd för Honda i Norden. När undersökningen presenterades i början av augusti betecknades Hondas varumärke som ´´ solitt, pålitligt och med ett växande anseende för miljövänlig teknik som hybridbilar ´´ av den ansedda amerikanska affärstidningen BusinessWeek. ´´ Jag är mer än nöjd med placeringen. Särkskilt med tanke på att lanseringen av den första bränslecellsbilen i världen som godkänts av amerikanska myndigheter, Honda FCX, sker efter det att undersökningen avslutades. Jag skulle bli förvånad om inte försprånget i bränslecellsutvecklingen får Honda anseende som tillverkare av miljövänlig teknik att växa ytterligare. Honda FCX innebär en ny era i bilvärlden, väteåldern, där Honda leder utvecklingen, säger Tetsuya Honda. Det finns en klar koppling mellan de senaste årens framgångar för Honda på rankningslistan och ett intensivt forsknings- och utvecklingsarbete. ´´ Honda har alltid varit synonymt med högteknologi. Resultatet är ytterligare en bekräftelse från omvärlden på att Hondas strategi är riktig. Honda ska inte bara vara ledande biltillverkare inom traditionella områden som motorer och design, utan även på miljö- och säkerhetsområdet. Det handlar om hänsyn och ansvar. Inte bara i ord utan också i handling, något som Hondas särställning när det gäller omtanke för oskyddade trafikanter är ett exempel på, säger Tetsuya Honda. Värderingen av varumärkena i undersökningen baseras bland annat en uppskattning av andelen intäkter som bedöms generas av varumärket i sig självt. Undersökningen omfattar även intervjuer med en mängd experter och uppskattningar hur säkra framtida intäkter från varumärket bedöms vara. Läs mer om undersökningen på interbrand.com.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063