Autoliv och VW lanserar nytt säkerhetsbälte
Autoliv Inc. och Volkswagen har börjat introducera ett unikt bältessystem med dubbla bältesrullar. Det införs på världsmarknaden i Volkswagens nya lyxbil, Phaeton, som för närvarande lanseras i Europa och som nästa år lanseras på den amerikanska marknaden. Eftersom bältesrullarna har var sin bältessträckare, ger det nya systemet både bättre komfort och högre säkerhet än traditionella bältessystem. Systemets ena bältesrulle sitter i B-stolpen mellan dörrarna - som i det flesta bilar. Den andra, nya, bältesrullen sitter på sidan av stolens underrede. Genom att kombinera två bältesrullar spänns fjädrarna i bältesrullarna inte lika mycket som fjädern i ett bältessystem med bara en enda upprullningsfjäder. Det nya bältet är därför ovanligt lätt att ta på sig och det stramar aldrig över kroppen när det används. Den ökade bekvämligheten beror också på att bältesrullen i B-stolpen har två fjädrar: En fjäder för att hålla bältet på plats då det används och en annan, kraftigare, för att rulla upp bältesbandet. Den fjädern aktiveras med en elektrisk impuls när bälteslåset öppnas. Det nya bältet justerar sig självt. Det gör det ovanligt lätt att röra sig då man använder bältet. Det beror inte bara på den låga fjäderkraften utan också på att längden på bältets axel- respektive höftdel regleras individuellt av varsin bältesrulle. Att luta sig framåt, att leta efter något i byxfickan eller att på andra sätt ändra sittställning går därför lätt. Eftersom ett bälte som inte används inte räddar några liv, är det ur säkerhetssynvinkel en stor fördel att bältet är lätt att använda. Autoliv har därför alltid fäst stor vikt vid sina produkters funktion och bekvämlighet. Det nya systemet har dessutom gjorts extra effektivt genom att förses med dubbla bältessträckare. Systemet kan därför ta upp nästa dubbelt så mycket slack som ett traditionellt bältessystem med bara en försträckare. Dessutom hålls den åkande effektivare kvar i stolen genom att bältets axelband spänns oberoende av bältets höftband före en krock, vilket ytterligare bidrar till att ge Volkswagens Phaeton en ovanligt god passagerarsäkerhet.